CHCEM SCHUDNÚŤ! – 20 dôvodov prečo nechudnem

CHCEM SCHUDNÚŤ! – 20 dôvodov prečo nechudnem

“Chcem schudnúť” – často krát si to hovoríte, ale neviete ako na to? Keď chudnete, Vaše telo s Vami bojuje. Možno sa Vám zo začiatku podarí chudnúť bez veľkého úsilia, avšak chudnutie sa po čase spomalí alebo úplne zastaví.

A vy máte veľa nezodpovedaných otázok: Chcem schudnúť, ale čo s tým? Ako ďalej? Prečo nemôžem schudnúť?

Tento článok obsahuje 20 najčastejších dôvodov, prečo nemôžete schudnúť.

 

1. Možno chudnete aj keď to na váhe nevidíte.

 

Ak si myslíte, že už ste narazili na hranicu a Vaša váha sa už nehýbe, nemusíte sa obávať. Je bežné, keď sa Vaša váha nehýbe niekoľko dní (alebo týždňov). To neznamená, že nestrácate tuk.

Telesná hmotnosť má tendenciu kolísať o niekoľko gramov. Závisí to od potravín, ktoré konzumujete, a taktiež hormóny môžu mať veľký vplyv na to, koľko vody vaše telo zadržiava (najmä u žien).

Tiež je možné, že ste naberali aj svalstvo v rovnakom čase, ako ste chudli. To je obzvlášť časté, ak začínate s cvičením napríklad vo fitness centre. Ak naberáte na svalstve, je to dobré, pretože to, čo naozaj chcete stratiť, je telesný tuk, nielen váha. Preto je dobré použiť aj niečo iné, ako stupnicu na váhe, pre posúdenie vášho pokroku. Napríklad, merajte obvod pása a raz mesačne zmerajte percentuálny podiel telesného tuku.

Ďalším dobrým ukazovateľom je Vaše oblečenie a zrkadlo. Ak Vám šaty sedia ako uliate a ste so sebou v zrkadle spokojní, ste na dobrej ceste.

Ak vaša váha uviazla na rovnakom bode najviac na 1-2 týždne, nemusíte sa obávať.

 

2. Nesledujete to, čo jedávate

 

Vedomé a sústredené jedenie je neuveriteľne dôležité, keď sa snažíte schudnúť. Mnohí ľudia vlastne nemajú potuchy koľko skutočne jedia.

Štúdie ukazujú, že vedomé sledovanie vašej stravy pomáha pri chudnutí. Ľudia, ktorí zaznamenávajú do denníka svoje jedlá, alebo si jedlo fotografujú, chudnú rýchlejšie a ľahšie ako ľudia, ktorí to nerobia.

 

3. Nemáte v strave dostatok bielkovín

 

Proteín je najdôležitejšou živinou počas chudnutia.

Konzumácia bielkovín v množstve 25 až 30% na dávku kalórií môže zvýšiť rýchlosť metabolizmus a spôsobí, že budete mať automaticky menšiu chuť a túžbu po maškrte.

Toto je čiastočne spôsobené účinkami proteínov na hormóny regulujúce chuť do jedla, ako je ghrelín a iné.

Ak ste zvyknutí raňajkovať, potom je to najdôležitejšie jedlo na prijímanie proteínu. Štúdie ukazujú, že tí, ktorí konzumujú raňajky s vysokým obsahom bielkovín, sú menej hladní a majú menší apetít počas dňa.

Vysoký príjem bielkovín tiež pomáha predchádzať spomaleniu metabolizmu – bežnému vedľajšiemu účinku počas chudnutia. Pomáha tiež zabrániť opätovnému získaniu hmotnosti.

 

4. Jete príliš veľa kalórií

 

Veľké percento ľudí, ktorí majú ťažkosti s chudnutím, jednoducho konzumuje príliš veľa kalórií.

Možno si myslíte, že to pre Vás neplatí, ale majte na pamäti, že štúdie neustále ukazujú, že ľudia majú tendenciu podhodnocovať ich príjem kalórií.

Pre inšpiráciu sme vám pripravili zoznam 20 potravín na chudnutie.

Vo všeobecnosti nie je potrebné počítať kalórie a vážiť všetko po zvyšok svojho života. Odporúčame to robiť každých niekoľko mesiacov na niekoľko dní, aby ste získali cit a povedomie o tom, koľko by ste mali jesť.

 

5. Nejedávate zdravé jedlo

 

Kvalita potravín je rovnako dôležitá ako množstvo. Konzumácia zdravých potravín môže zlepšiť vaše zdravie a prispieť k regulácii chuti do jedla. Tieto potraviny Vás oveľa viac nasýtia ako nezdravé potraviny.

Majte na pamäti, že mnohé spracovávané potraviny označené ako “zdravé potraviny” nie sú naozaj zdravé. Držte sa od nezdravých potravín čo najďalej.

 

6. Nevenujete sa žiadnemu športu

 

Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré môžete urobiť pri chudnutí, je robiť nejakú formu športovej aktivity, ako je napríklad zdvíhanie závažia.

To vám môže pomôcť udržať si vzácnu svalovú hmotu, ktorá sa často spaľuje spolu s telesným tukom.

Dvíhanie závažia môže tiež pomôcť zabrániť spomaleniu metabolizmu a zabezpečí, že to, čo je pod tukom, vyzerá dobre.

 

7. Prejedáte sa (aj zdravím jedlom)

 

Nárazové prejedanie sa je bežným vedľajším účinkom diéty. Zahŕňa rýchle jedenie veľkého množstva jedla, často oveľa viac, ako vaše telo potrebuje.

Je to dosť veľký problém pre mnohých ľudí, ktorí chcú schudnúť. Niektorí z nich sa zvyknú prejedať nezdravým jedlom, zatiaľ čo iní sa prejedajú relatívne zdravými potravinami, vrátane orechov, orechového masla, tmavej čokolády, syra atď.

Aj keď jete niečo zdravé, kalórie sa stále započítavajú. V závislosti od objemu môže aj len jeden „záchvat prejedania sa“ často zničiť celý týždeň Vašej snahy o chudnutie.

 

8. Nerobíte kardio

 

Kardio cvičenie je jeden z najefektívnejších spôsobov, ako zlepšiť svoje zdravie. Je tiež veľmi účinne pri spaľovaní brušného tuku, škodlivého “viscerálneho” tuku, ktorý sa vytvára okolo orgánov a spôsobuje ochorenia.

 

Cvičením schudneš

 

9. Neustále pijete sladené vody

 

Sladené nápoje sú najčastejšími doplnkami stravy, ktoré spôsobujú priberanie na váhe. To platí nielen pre sladké nápoje ako Cola a Pepsi; vzťahuje sa aj na “zdravšie” nápoje, ktoré sú tiež naložené cukrom.

Dokonca aj ovocné šťavy sú problematické a nemali by sa konzumovať vo veľkých množstvách. Jediná fľaša môže obsahovať podobné množstvo cukru ako niekoľko kusov celého ovocia!

 

10. Nemáte dostatok spánku

 

Dobrý spánok je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré je potrebné zvážiť pre vaše fyzické a duševné zdravie, rovnako pre Vaše chudnutie.

Štúdie ukazujú, že slabý spánok je jedným z najväčších rizikových faktorov obezity. Dospelí a deti so zlým spánkom majú o 55% až 89% väčšie riziko obezity.

 

11. Konzumujete veľa sacharidov

 

Ak chcete schudnúť z váhy alebo ak máte metabolické problémy, ako je cukrovka typu 2, mali by Ste zvážiť diétu s nízkym obsahom sacharidov.

V krátkodobých vedeckých štúdiách sa ukázalo, že tento druh stravy spôsobuje až 2-3 krát väčšiu stratu hmotnosti ako štandardná diéta s nízkym obsahom tukov, ktorá sa často odporúča.

Diéty s nízkym obsahom sacharidov môžu tiež viesť k zlepšeniu mnohých metabolických ukazovateľov, ako sú triglyceridy, HDL cholesterol a hladina cukru v krvi.

 

12. Často jedávate

 

Je to mýtus, že by Ste mali počas dňa jesť veľa malých jedál pre zvýšenie metabolizmu a chudnutie.

Štúdie skutočne ukazujú, že frekvencia jedla má malý alebo žiadny vplyv na spaľovanie tukov alebo na chudnutie.

Je tiež veľmi nepohodlné pripravovať si jedlo na celý deň a potom si nájsť čas na pravidelnú konzumáciu. Takýmto spôsobom sa stáva zdravý životný štýl oveľa zložitejší.

Existuje dokonca aj neuveriteľne účinná metóda chudnutia nazývaná prerušovaná diéta, ktorá zahŕňa úmyselné hladovanie na dlhšiu dobu (15-24 hodín alebo viac).

 

13. Nepijete dostatok čistej vody

 

Čistá voda môže mať veľký úžitok pri chudnutí.

V jednej vedeckej štúdií (zameranej na chudnutie) skúmali ľudí počas 12-týždňov. Tí, ktorí vypili pol litra vody 30 minút pred jedlom, stratili o 44% viac hmotnosti.

Ukázalo sa tiež, že čistá voda zvyšuje množstvo spálených kalórií o 24-30% v priebehu 1,5 hodiny.

 

14. Pijete veľa alkoholu

 

Hovoríte si: “chcem schudnúť”, ale alkoholu sa nedokážete vzdať? Potom môže byť najlepšie riešenia konzumácia liehovín (ako vodka) zmiešaných s nesladenými nápojmi. Pivo, víno a sladké alkoholické nápoje majú vysoký obsah kalórií.

Majte tiež na pamäti, že samotný alkohol má asi 7 kalórií na gram, čo je vysoká hodnota.

Z uvedeného vyplýva, že štúdie o alkohole a chudnutí ukazujú zmiešané výsledky. Striedme pitie alkoholu sa zdá byť v poriadku, zatiaľ čo pravidelné pitie je spojené s priberaním.

 

15. Nemyslite pri jedení

 

Technika nazývaná „pozorné jedenie“ môže byť jedným z najsilnejších nástrojov na chudnutie.

Podstatou tejto techniky na chudnutie je spomalenie, jedenie bez rozptýlenia a vychutnávanie si každého sústa, zatiaľ čo počúvate prirodzené signály vášho tela, ktoré hovoria vášmu mozgu, kedy má dosť.

Početné štúdie ukázali, že dôsledné jedenie a sústredenie sa môže spôsobiť významnú stratu hmotnosti.

 

Správne nastavenie mysle pri chudnutí

 

Tu je niekoľko tipov, ako jesť dôkladnejšie:

 

  • Jedzte bez rozptyľovania, len vy a vaše jedlo.
  • Jedzte pomaly a prežúvajte dôkladne. Skúste si byť vedomý farieb, vôní, chutí a textúr vášho jedlá.
  • Keď pocítite, že Vaše telo začne signalizovať pocit nasýtenia, napite sa trochu vody a prestaňte jesť.

 

16. Máte zdravotný stav, ktorý sťažuje Vaše chudnutie

 

Existujú niektoré zdravotné ťažkosti, ktoré môžu spôsobovať prírastok hmotnosti a robiť chudnutie oveľa zložitejším.

Patria medzi ne hypotyreóza (znížená funkcia štítnej žľazy), syndróm polycystických vaječníkov (PCOS) a spánková apnoe.

Niektoré lieky môžu tiež sťažiť chudnutie alebo dokonca spôsobiť prírastok hmotnosti.

Ak si myslíte, že sa vás niečo z toho týka, obráťte sa na svojho lekára.

 

17. Ste závislí na nezdravom jedle

 

Podľa štúdie z roku 2014 spĺňa kritériá pre závislosť na potravinách približne 19,9% osôb.

Ľudia, ktorí majú tento problém, používajú nezdravé potraviny podobným spôsobom ako ľudia užívajúci drogy.

Ak ste závislí na nezdravom jedle, bude pre vás veľmi komplikované jesť menej alebo zmeniť stravu k lepšiemu. (Vyskúšajte overené tabletky na chudnutie).

 

18. Hladujete už príliš dlho

 

Možno to nebude dobrý nápad byť na “diéte” príliš dlho.

Ak ste chudli niekoľko mesiacov a narazili ste na Váš strop, možno budete potrebovať prestávku.

Zvýšte príjem kalórií o niekoľko stoviek kalórií denne, doprajte si kvalitný spánok a zájdite do fitness centra zdvihnúť závažie s cieľom posilniť a získať trochu svalstva.

Snažte sa udržať Vašu aktuálnu hladinu tuku v tele na 1-2 mesiace, než začnete znovu chudnúť.

 

19. Vaše očakávania sú nereálne

 

Chudnutie je vo všeobecnosti omnoho pomalší proces než si väčšina ľudí myslí.

Aj keď je často možné na začiatku rýchlo schudnúť, veľmi málo ľudí môže neustále chudnúť rýchlosťou vyššou ako 0,5 – 1 kg týždenne.

Ďalším veľkým problémom je, že mnohí ľudia majú nereálne očakávania toho, čo je možné dosiahnuť zdravou výživou a cvičením.

Pravdou je, že nie každý môže vyzerať ako fitness model alebo kulturista. Fotografie, ktoré vidíte v časopisoch a na iných miestach, sú často vylepšené použitím Photoshopu – doslova nikto skutočne nevyzerá takto (až na pár svetlých výnimiek – Aleš Lamka).

Ak už chudnete nejakú tú dobu, cítite sa dobre vo Vašom tele, ale zdá sa, že váha sa už nechce pohnúť, možno by ste mali prijať Vaše telo také aké je, alebo sa obráťte na špecialistov na zdravú výživu.

V istom momente sa vaša váha dostane do zdravého bodu, kde sa vaše telo cíti pohodlne. Pokúšať sa ísť ďalej, nemusí stať za to úsilie a môže to byť dokonca pre vás nemožné.

 

20. Ste príliš zameraní na “diétu”

 

“Diéty” takmer nikdy nefungujú dlhodobo. Vedecké štúdie skutočne ukazujú, že ľudia, ktorí “len diétujú” priberú v priebehu času ešte viac na váhe.

Namiesto toho, aby ste po diéte siahali len z času na čas, urobte si z toho primárny cieľ – stať sa šťastnejším, zdravším a fit človekom. Ak Vás neustále prenasleduje myšlienka “chcem schudnúť” -> radi vám s vašim jedálníčkom pomôžeme.

Zamerajte sa na výživu svojho tela namiesto toho, aby ste ho drasticky ničili a strata hmotnosti bude nasledovať ako prirodzený vedľajší účinok.


CHCEM SCHUDNÚŤ! – 20 dôvodov prečo nechudnem
4.9 (97.14%) 7 vote[s]