Ako byť šťastný: 24 návykov šťastia

Ako byť šťastný: 24 návykov šťastia

Ako byť šťastný? Šťastie vyzerá pre každého inak. Pre vás možno šťastie znamená, keď ste zmierení s tým kto ste. Pre niekoho iného môže šťastie znamenať, keď je obklopený priateľmi, ktorí bezpodmienečne akceptujú to, kým je. Pre iného môže šťastie znamenať, keď má možnosť slobodne nasledovať svoje najhlbšie priania a sny. Bez ohľadu na vašu verziu toho pravého šťastia je spokojnejší a šťastnejší život na dosah. Niekoľko drobných zmien vašich bežných návykov môže dopomôcť k vytúženému pocitu šťastia.

 

Všetko sa odvíja od vašich bežných návykoch. Ak ste sa niekedy pokúsili prelomiť zlozvyky, dobre viete, ako hlboko sú zakorenené. Aj dobré návyky sú hlboko zakorenené. Prečo nepracovať na tom, aby sa pozitívne zvyky stali súčasťou vašej každodennej rutiny?

 

Tu je prehľad niektorých denných, mesačných a ročných návykov, ktoré vám pomôžu rozbehnúť sa za vaším šťastím. Nezabudnite, že šťastie znamená pre každého niečo iné, a teda aj cesta k jeho dosiahnutiu môže byť rozdielna.

 

Ak niektoré z týchto návykov vám spôsobujú zvýšený stres alebo len nezodpovedajú vášmu životnému štýlu, vynechajte ich. S trochou času a praxe zistíte, čo pre vás funguje a čo nefunguje.

 

Ako byť šťastný?

 

Denné pozitívne návyky pre šťastnejší život

 

1. Úsmev

Ako byť šťastný? Usmievajte sa.

Ako byť šťastný? Usmievajte sa.

 

Keď ste šťastní, máte chuť sa usmievať. V skutočnosti môžete úsmev používať aj keď sa nenachádzate v príliš šťastnej chvíli.

Usmievame sa, pretože sme šťastní a s úsmevom spôsobíme to, že mozog uvoľňuje do tela dopamín, čo nás robí ešte viac šťastnejšími. Preto je úsmev tak mocný nástroj. Pomocou úsmevu vieme  navodiť lepší pocit nie len sebe, ale taktiež ostatným okolo nás.

To neznamená, že musíte neustále chodiť s falošným úsmevom na tvári. Ale nabudúce, ak sa budete cítiť mizerne, nahoďte úsmev a uvidíte, čo sa stane. Alebo vyskúšajte začať každé ráno s usmievaním sa na seba v zrkadle.

 

>> Komplexný doplnok pre duševnú rovnováhu <<

 

2. Cvičenie

Cvičenie nie je blahodarne len pre vaše telo. Pravidelné cvičenie vám môže pomôcť znížiť stres, pocity úzkosti, príznaky depresie a zároveň zvýšiť sebavedomie a pocit šťastia.

Aj malé množstvo fyzickej aktivity môže urobiť zázraky. Nemusíte podávať heroické výkony a trénovať rovno na triatlon alebo sparťan race  (pokiaľ vás to neuspokojuje), postačí ak sa budete svojmu telu venovať s láskou a poskytovať mu primeraný pohyb.

Trik je v tom, aby ste to s pohybom nepreháňali, pretože ak sa náhle ocitnete vo fáze pretrénovania,  pravdepodobne skončíte frustrovaní (a s bolesťami).

 

Zvážte tieto cvičenia:

  • Každú noc po večeri sa môžete poprechádzať.
  • Prihláste sa na kurz jogy pre začiatočníkov.
  • Začínajte deň s 5 minútovým naťahovaním svalov.

 

Pripomeňte si všetky zábavné aktivity, ktoré ste kedy robili a ktoré ste bohužiaľ dali na vedľajšiu koľaj. Alebo aktivity, ktoré ste vždy chceli vyskúšať, napríklad golf, bowling alebo tanec.

 

3. Dostatok spánku

Bez ohľadu na to, do akej miery nás moderná spoločnosť smeruje ku kratšiemu spánku, vieme, že primerane dlhý spánok je nevyhnutný zdroj dobrého zdravia, mozgových funkcií a emočnej pohody.

Väčšina dospelých potrebuje každú noc asi 7 alebo 8 hodín spánku. Ak zistíte, že počas dňa bojujete s nutkaním zdriemnuť si, vaše telo vám môže týmto hovoriť, že potrebujete viac odpočinku.

 

Tu je niekoľko tipov, ktoré vám pomôžu vybudovať si lepšie návyky spánku:

  1. Zapíšte si, koľko hodín ste v noci spali a ako ste sa cez deň cítili. Po týždni by ste mali mať lepšiu predstavu o tom, ako sa vám darí poskytovať vášmu telu dostatok spánku.
  2. Každý deň, vrátane víkendov, choďte spať a zobúdzajte sa v rovnakom čase.
  3. Pred spaním si vyhraďte hodinový úsek, ktorý budete tráviť v tichosti a v pokoji. Doprajte si kúpeľ, prečítajte si knihu alebo urobte niečo relaxačné. Vyhnite sa ťažkému jedlu a pitiu.
  4. Udržiavajte svoju spálňu v tme, chlade a v pokoji.
  5. Investujte do kvalitných matracov alebo postelí.
  6. Ak si musíte cez deň zdriemnuť, skúste to obmedziť na 20 minút.

 

Ak máte neustále problémy so spánkom, obráťte sa na svojho lekára. Môžete mať poruchu spánku, ktorá si vyžaduje liečbu.

 

4. Jedzte s rozumom

Aj strava pôsobí na našu myseľ.

Aj strava pôsobí na našu myseľ.

 

Už viete, že výber potravín má vplyv na vaše celkové fyzické zdravie. Niektoré potraviny však môžu tiež ovplyvňovať váš stav mysle.

 

Napríklad:

  • Sacharidy uvoľňujú serotonín, tzv. „hormón šťastia“. Udržujte jednoduché sacharidy – potraviny s vysokým obsahom cukru a škrobu – na minime, pretože tento prudký nárast energie je len krátkodobý a rýchlo sa dostanete do útlmu. Zložité sacharidy, ako napríklad zelenina, fazuľa a celé zrná, sú lepšie voľba.
  • Chudé mäso, hydina, strukoviny a mliečne výrobky majú vysoký obsah bielkovín. Tieto potraviny uvoľňujú dopamín a norepinefrín, ktoré zvyšujú energiu a koncentráciu.
  • Vyprážané jedlá taktiež zaťažujú Váš organizmus a po ich  konzumácií sa budete cítiť unavení. Rovnako budete mať tendenciu preskakovať ďalšie jedlá.
  • Začnite tým, že každý deň si vyberiete jedno zdravšie jedlo.

Napríklad môžete vymeniť veľké sladké pečivo na raňajky za nejaký grécky jogurt s ovocím. Uspokojíte tým svoje sladké chute a bielkoviny vám pomôžu vyhnúť sa pocitu nedostatku energie v dopoludňajších hodinách. Pokúste sa každý týždeň pridať novú zdravú potravinu.

 

5. Buďte vďační

Byť vďačným vám môže okrem iného priniesť skvelú náladu. Napríklad nedávna štúdia zistila, že praktizovanie vďačnosti môže mať významný vplyv na pocity nádeje a šťastia.

Začnite každý deň uvedomovaním si jednej veci, za ktorú ste vďační. Môžete to praktizovať, keď si čistíte zuby alebo keď ráno v posteli ležíte a prebúdzate sa do krásneho dňa.

Počas vášho dňa sa snažte myslieť na príjemné veci vo svojom živote. Môžu to byť krásne veci, ako to, že vás niekto miluje, napríklad rodičia, súrodenci, partner alebo priatelia.

Môžu to však byť aj iné drobné veci, napríklad spolupracovník, ktorý vám ponúkol šálku kávy alebo sused, ktorý vám ráno zakýval. Možno dokonca iba teplé slnečné lúče na pokožke.

S trochou praxe si môžete uvedomovať všetky pozitívne veci okolo vás.

 

6. Dávajte komplimenty

Výskumy ukazujú, že vykonávanie dobrých skutkov a dávanie komplimentov vám môže pomôcť cítiť sa spokojnejšie a šťastnejšie.

Úprimný kompliment je rýchly a ľahký spôsob, ako rozžiariť niekoho deň a zároveň oživiť svoj pocit šťastia.

Pozrite sa dotyčnej osobe priamo do oči a povedzte to s úsmevom, aby vedela, že to myslíte vážne. Možno vás prekvapí, ako sa budete dobre cítite.

Ak chcete niekomu vzdať poklonu za jeho fyzický vzhľad, nezabudnite to urobiť s rešpektom.

 

7. Dýchajte zhlboka

Ste v napätí, vaše ramená sú napnuté a máte pocit, akoby ste sa strácali. Všetci ten pocit poznáme.

Inštinkt vám môže vtedy našepkávať, aby ste sa zhlboka nadýchli, aby ste sa upokojili.

Ukázalo sa, že tento inštinkt je správny. Podľa Harvard Health môžu hlboké dýchacie cvičenia pomôcť znižovať úroveň stresu.

Keď sa budete nabudúce cítiť vystresovaní alebo na konci svojich síl, vykonajte tieto kroky:

 

Zatvorte oči. Pokúste sa predstaviť si peknú spomienku alebo krásne miesto, na ktorom ste boli šťastní.

Pomaly a zhlboka sa nadýchnite nosom.

Pomaly vydýchnite ústami alebo nosom.

Tento postup opakujte niekoľkokrát, až kým sa nezačnete cítiť pokojnejšie.

Ak máte problémy s pomalým a premysleným dýchaním, skúste v duchu napočítať do 5 pri každom nádychu a výdychu.

 

8. Prežívanie nešťastných chvíľ

Pozitívny prístup je vo všeobecnosti dobrá vec, ale zlé dní zažíva každý. Je to len časť života.

Ak dostanete nejaké zlé správy, urobíte chybu alebo ak máte pocit, že zdesenia a strachu, neskúšajte predstierať, že ste šťastní.

Potvrďte v sebe ten pocit nešťastia a nechajte ho v sebe na chvíľu prežiť. Potom nasmerujte svoje myslenie na to, čo spôsobilo, že ste sa začali cítiť zle a na to, ako by ste sa mohli danej situácií v budúcnosti vyhnúť.

Pomohlo by vám hlboké dýchanie? Dlhá prechádzka po prírode? Porozprávať sa s niekým?

Nechajte tento okamih vyznieť a začnite sa s láskou sa o seba starať. Pamätajte si, že nikto nie je vždy šťastný.

 

9. Zaveďte si denník

Denníček vám pomôže utriediť si myšlienky

Denníček vám pomôže utriediť si myšlienky

 

Denník je dobrý spôsob, ako usporiadať svoje myšlienky, analyzovať svoje pocity a robiť plány. A nemusíte byť literárnym géniom ani písať zväzky, aby ste mali z toho úžitok.

Môže to byť také jednoduché, napríklad si môžete napísať pár poznámok predtým, ako idete spať. Ak vás niektoré veci, ktoré si píšete znervózňujú, môžete ich po dokončení vždy skartovať a vyhodiť. Aj to je proces psychohygieny, ktorý sa počíta.

 

10. Postavte sa čelom k stresovým situáciám

Život je plný stresových situácií a všetkým sa vyhnúť nedá.

Nie je to ani potrebné. Stanfordská psychologička Kelly McGonigal hovorí, že stres nie je vždy škodlivý, a dokonca dokážeme náš postoj k stresu zmeniť.

Pri stresových situáciách, ktorým sa nemôžete vyhnúť, si pripomeňte, že stres zažíva každý – nie je dôvod si myslieť, že je to všetko len na vás. A je veľmi pravdepodobné, že ste silnejší, ako si vôbec myslíte.

Namiesto toho, aby ste sa nechali zahltiť, pokúste sa čeliť stresu priamo. Môže to znamenať uskutočniť nejaký nepríjemný rozhovor, ktorý dlho odkladáte, alebo vykonať nejakú na prvý pohľad nepríjemnú aktivitu. Čím skôr to vyriešite, tým skôr sa začne zmenšovať pocit stresu a nešťastia.

 

Týždenné návyky

 

11. Poriadok

Robiť poriadok znie ako väčší a zdĺhavejší projekt, ale ak si vyčleníte iba 20 minút týždenne, môže to mať veľký vplyv.

Čo môžete urobiť za 20 minút? Veľa.

Nastavte na telefóne časovač na 15 minút a upravte konkrétnu oblasť jednej miestnosti – váš šatník alebo šuplík s nepotrebnými vecami. Dajte všetko na svoje miesto a nepotrebné veci, ktoré Vám už neslúžia, vyhoďte alebo rozdajte.

Zvyšných 5 minút použite na rýchlu prechádzku vo svojom domove a odložte všetky predmety, na ktoré narazíte na vašej ceste. Tento trik môžete robiť raz týždenne, raz denne alebo kedykoľvek, keď máte pocit, že sa váš priestor vymyká kontrole.

 

12. Stretávajte sa s priateľmi

Ľudia sú sociálne bytosti a mať v blízkosti priateľov nás môže urobiť šťastnejšími.

Niekoho ste už dlhší čas nevideli a chýba vám? Oslovte ho. Zarezervujte si dátum na stretnutie alebo jednoducho mu zavolajte a venujte svojmu priateľovi dlhý telefonický rozhovor.

V dospelosti sa zdať takmer nemožné spoznávať nových priateľov. Ale nejde o to, koľko priateľov máte. Ide o zmysluplné vzťahy – aj keď je to len s jedným alebo dvoma ľuďmi.

Skúste sa zapojiť do miestnej dobrovoľníckej skupiny. Pomôže vám to spojiť sa s podobne zmýšľajúcimi osobami vo vašej oblasti. A je veľmi pravdepodobné, že aj oni hľadajú nových priateľov.

Aj domáce zvieratá môžu podľa viacerých štúdií ponúknuť podobné výhody.

Milujete zvieratá, ale nemôžete mať domáceho maznáčika? Zvážte dobrovoľníctvo v miestnom útulku pre zvieratá, aby ste si našli nových priateľov – ľudských aj zvieracích.

 

13. Naplánujte si týždeň

Skúste si sadnúť na konci každého týždňa za stôl a zostaviť základný zoznam na nasledujúci týždeň.

Zarezervujte si svoj čas dopredu, v ktorom budete prať bielizeň, nakupovať potraviny alebo riešiť projekty v práci. Môže vám to pomôcť upokojiť vašu myseľ.

Môžete si založiť svoj vlastný plánovač (denníček), alebo aj lepiaca poznámka na vašom počítači alebo kúsok papiera vo vrecku Vám pomôže naplánovať si čas.

 

14. Pripojte telefón do nabíjačky (najlepšie v inej miestnosti, ďaleko od vás)

Vypnite všetku elektroniku a odložte všetky elektronické vychytávky najmenej na jednu hodinu týždenne. Nebojte sa, nikde nezmiznú, budú tam pre vás neskôr.

Ak ste už dlhší čas neboli bez elektroniky, možno vás prekvapí rozdiel, ktorý to spôsobuje. Nechajte svoju myseľ len tak sa túlať, čítajte, meditujte. Choďte na prechádzku a venujte pozornosť svojmu okoliu. Buďte spoločenskí. Alebo buďte sami. Len buďte.

Znie to príliš skľučujúco? Pokúste sa to urobiť aspoň na krátku dobu, niekoľkokrát týždenne.

 

15. Choďte do prírody

Čas strávený v prírode vám pomôže

Čas strávený v prírode vám pomôže

 

Podľa vedeckých štúdií je 30 alebo viac minútová chôdza raz za týždeň v prírode zdraviu prospešná a to tak, že znižuje krvný tlak a zmierňuje depresiu.

Prechádzať sa môžete kdekoľvek, či už v susediacom parku, na vlastnej záhrade alebo po lesných cestách – nájdite si svoj vlastný priestor, kde oceníte nejakú prírodu a čerstvý vzduch.

 

16. Vyskúšajte meditáciu

Existuje mnoho spôsobov meditácie, ktoré sa dajú preskúmať a praktikovať. Môžu zahŕňať pohyb, sústredenie sa, spiritualitu alebo kombináciu všetkých troch.

Meditácia nemusí byť komplikovaná. Môže to byť také jednoduché ako tiché posedenie s vašimi vlastnými myšlienkami po dobu 5 minút. Dokonca aj hlboké dýchacie cvičenia uvedené vyššie, môžu slúžiť ako forma meditácie.

 

17. Zvážte terapiu

Sme šťastnejší, keď sa naučíme ako sa vysporiadať s prekážkami. Keď sa stretnete s nejakým problémom, zamyslite sa nad tým, čo vám v minulosti pomohlo preniesť sa nad podobným problémom. Fungovalo by to tu? Čo iného môžete skúsiť?

Ak máte pocit, že narazíte na neprekonateľný problém, zvážte rozhovory s terapeutom. Ak potrebujete navštíviť terapeuta, nepotrebujete mať na to špeciálnu diagnózu vášho duševného zdravia.

Terapeuti sú školení, aby ľuďom pomohli zlepšiť ich zručnosti pri zvládaní rôznych životných prekážok. Akonáhle s terapiami začnete a nebudete sa cítiť komfortne, nie je žiadna povinnosť v nich pokračovať.

Už aj niekoľko posedení vám môže pomôcť pridať do vášho emocionálneho súboru nástrojov nejaké nové schopnosti.

 

18. Nájdite si rituál starostlivosti o seba

Je ľahké zanedbať starostlivosť o seba v rýchlo sa rozvíjajúcom svete. Ale vaše telo a myseľ je všetko čo máte až do konca svojho života. Vaša myseľ nesie vaše myšlienky, vášne a ducha týmto svetom a preto si zaslúži aj trocha starostlivosti.

Dlhý pracovný týždeň zakončte dlhým a horúcim kúpeľom. Alebo si osvojte rutinu starostlivosti o pleť, vďaka ktorej sa budete cítiť viac láskavý. Alebo si jednoducho na noc oblečte to najjemnejšie pyžamo, ponorte sa do najjemnejšej posteľnej bielizne a pozerajte príjemný film od začiatku do konca.

Nech je to čokoľvek, urobte si na to čas. Ak je to potrebné, vložte to do svojho denníčka (rozvrhu) a urobte to.

 

Mesačné návyky

 

19. Choďte von

Nemáte ísť s kým von? Existuje nejaké pravidlo, ktoré vám zakazuje ísť von osamote?

Choďte do svojej obľúbenej reštaurácie, choďte do kina alebo sa vydajte na výlet, o ktorom ste vždy snívali.

Aj keď ste spoločenský tvor, doprajte si nejaký čas osamote a premýšľaniu. Pomôže vám to znova sa mentálne napojiť na aktivity, ktoré vás skutočne robia šťastnými.

 

20. Vytvorte zoznam vašich myšlienok

Prídete na dohodnutú schôdzku s 10-minútovou rezervou. Čo s tým časom urobiť? Zdvihnite svoj mobilný telefón a posúvate sa skrz-naskrz sociálnymi médiami?

Počas týchto krátkych okien času prevezmite kontrolu nad svojimi myšlienkami.

Na začiatku každého mesiaca si urobte na malom kúsku papiera alebo telefóne krátky zoznam šťastných spomienok alebo vecí, na ktoré sa tešíte.

Keď zistíte, že čakáte na autobus, stojíte v rade v obchode s potravinami alebo len máte pár minút navyše, vytiahnite zoznam. Môžete ho použiť dokonca aj vtedy, keď sa vo všeobecnosti necítite dobre a potrebujete zmeniť svoje myšlienky.

 

Ročné návyky

 

21. Urobte si čas na premýšľanie

Začiatok nového roka je vhodný čas na zastavenie sa  a vykonanie inventúry vášho života. Vyhraďte si na seba čas, aby ste sa v duchu porozprávali, ako by ste to robili so svojím dobým priateľom:

 

Ako sa máš?

Čo si minulý rok zažil?

Si šťastnejší ako pred rokom?

 

Snažte sa však vyhnúť tomu, aby ste sa za svoje odpovede príliš tvrdo nesúdili.

Ak zistíte, že sa vaša nálada za posledný rok výrazne nezlepšila, zvážte schôdzku s lekárom alebo sa porozprávajte s terapeutom. Možno máte miernu depresiu alebo dokonca fyziologický problém, ktorý ovplyvňuje vašu náladu.

 

22. Prehodnoťte svoje ciele

Ľudia sa menia, preto premýšľajte o tom, kam smerujete, a zvážte, či je to stále tam, kam chcete ísť. Zmena hry nie je na škodu.

Upustite od akýchkoľvek cieľov, ktoré vám už ďalej neslúžia, aj keď na papieri znejú príjemne

 

23. Starajte sa o svoje telo

Počúvate a čítate o tom stále, dokonca aj niekoľkokrát v tomto článku, ale vaše fyzické a duševné zdravie je úzko prepojené.

Keď si budujete návyky na zlepšenie svojho šťastia, nezabudnite na rutinné vyšetrenia vášho tela:

 

  • navštívte svojho obvodného lekára, nech vám urobí preventívnu prehliadku aspoň raz ročne
  • starajte sa o všetky chronické zdravotné stavy a podľa odporúčaní navštívte špecialistov
  • navštívte svojho zubného lekára, nech vám skontroluje ústnu dutinu a postupujte podľa odporúčaní, pre správnu dentálnu hygienu.
  • nechajte si skontrolovať svoj zrak.

 

24. Prestaňte sa hnevať

To sa často ľahšie povie, ako urobí. Nemusíte to robiť kvôli druhej osobe, ale pre seba.

Niekedy je odpúšťanie o tom, že odpustíte a prestanete sa hnevať kvôli sebe, aby ste sa cítili lepšie.

Zhodnoťte svoje vzťahy s ostatnými. Máte voči niekomu ťažké srdce? Ak áno, zvážte, že ho oslovíte v snahe pochovať vojnovú sekerku.

Nemusí to hneď znamenať zmierenie. Možno budete musieť ukončiť vzťah a ísť ďalej.

 

Ak oslovenie neprichádza do úvahy, skúste svoje pocity napísať v liste. Nemusíte list ani posielať. Ak vaše myšlienky vypustite z hlavy von, môže to byť veľmi oslobodzujúce.

 

>> Komplexný doplnok pre duševnú rovnováhu <<

 

Ako byť šťastný: 24 návykov šťastia
4 (80%) 1 vote[s]