Čo je depresia? Príznaky, prejavy a liečba

Čo je depresia? Príznaky, prejavy a liečba

Čo je depresia? depresia je klasifikovaná ako porucha nálady. Depresiu možno opísať ako pocity smútku, straty alebo hnevu, ktoré narúšajú každodenné činnosti osoby.

Depresia je taktiež dosť bežná. Centrum pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC) odhaduje, že 8,1% dospelých vo veku 20 a viac rokov malo depresiu v ktoromkoľvek danom dvojtýždňovom období od roku 2013 do roku 2016.

Ľudia zažívajú depresiu rôznymi spôsobmi. Depresia môže narúšať vašu každodennú prácu, čo môže viesť k strate času a nižšej produktivite. Depresia môže tiež ovplyvňovať osobné vzťahy a niektoré chronické zdravotné problémy.

 

Depresia môže mať negatívny vplyv na:

artritídu

astmu

srdcovo-cievne ochorenie

rakovinu

cukrovku

obezitu

 

Je dôležité si uvedomiť, že zlé a nepríjemné pocity sú normálnou súčasťou života. Všetkým sa stávajú smutné a znepokojujúce udalosti. Ale ak sa pravidelne cítite mizerne alebo beznádejne, môžete mať dočinenia s depresiou.

Depresia sa považuje za vážny zdravotný stav a bez správneho liečenia sa môže zhoršiť. Avšak tí, ktorí vyhľadajú liečbu, často vidia zlepšenie symptómov už za pár týždňov.

 

Príznaky depresie

Príznaky depresie

Príznaky depresie

 

Depresia môže byť viac než len neustálym smútkom alebo pocitom nešťastia.

Silná depresia môže spôsobovať rôzne príznaky. Niektoré ovplyvňujú vašu náladu a iné ovplyvňujú vaše telo. Príznaky môžu tiež pretrvávať dlhodobo alebo jednoducho prichádzajú a odchádzajú.

Depresia môže mať rôzny vplyv na mužov, ženy a deti.

 

Príznaky depresie u mužov:

 Nálada: hnev, agresivita, podráždenosť, úzkosť, nepokoj

 Emócie: pocit prázdnoty, smútku a beznádeje

 Správanie: strata záujmu, strata záujmu o obľúbené činnosti, ľahké pocity únavy, myšlienky na samovraždu, nadmerné pitie alkoholu, užívanie drog, účasť na vysoko rizikových činnostiach

 Sexualita: znížená sexuálna túžba, nedostatok sexuálneho výkonu

 Kognitívne funkcie: neschopnosť sústrediť sa, ťažkosti s dokončením úloh, oneskorené reakcie počas rozhovorov

 Spánok: nespavosť, nepokojný spánok, nadmerná ospalosť, nespanie cez noc

 Fyzické prejavy: únava, bolesti, bolesti hlavy, tráviace problémy

 

Príznaky depresie u žien:

 Nálada: podráždenosť

 Emócie: pocit smútku alebo prázdnosti, úzkosti alebo beznádeje

 Správanie: strata záujmu o činnosti, prerušenie sociálnych záväzkov, myšlienky na samovraždu

 Kognitívne funkcie: pomalá myseľ a verbálna komunikácia

  Spánok: ťažkosti so spánkom cez noc, včasné prebúdzanie, príliš veľa spánku

 Fyzické prejavy: znížená energia, väčšia únava, zmeny chuti do jedla, zmeny hmotnosti, bolesti, bolesti hlavy, zvýšené kŕče

 

Príznaky depresie u detí:

  Nálada: podráždenosť, hnev, výkyvy nálad, plač

  Emócie: pocity nekompetencie (napr. „Nemôžem urobiť nič správne“) alebo zúfalstva, plaču, intenzívneho smútku

  Správanie: problémy v škole spôsobené vynechávaním školskej dochádzky, vyhýbanie sa priateľom alebo súrodencom, myšlienky na smrť alebo samovraždu

  Kognitívne funkcie: ťažkosti s koncentráciou, pokles výkonu v škole

  Spánok: ťažkosti so spánkom alebo príliš veľa spánku

  Fyzické prejavy: strata energie, tráviace problémy, zmeny chuti do jedla, strata hmotnosti alebo priberanie

 

 

Čo spôsobuje depresiu?

Existuje niekoľko možných príčin vzniku depresie. Depresia môže mať biologický pôvod alebo môže vzniknúť náhodne, podľa okolností.

 

Bežné príčiny vzniku depresie:

 

Rodinná história. Ak niekto v rodine trpí depresiou alebo inou poruchou nálady, máte vyššie riziko vzniku depresie.

Trauma v ranom detstve. Niektoré udalosti vdetstve ovplyvňujú spôsob, akým telo reaguje na strach a stresové situácie.

Štruktúra mozgu. Ak je frontálny lalok mozgu menej aktívny, existuje väčšie riziko depresie. Vedci však nevedia, či k tomu dôjde pred alebo po nástupe depresívnych symptómov.

Zdravotné problémy. Niektoré zdravotné problémy vás môžu vystaviť vyššiemu riziku vzniku depresie, napríklad chronické ochorenie, nespavosť, chronická bolesť alebo porucha hyperaktivity s nedostatkom pozornosti (ADHD).

Užívanie drog. Na riziko vzniku depresie môže mať vplyv aj užívanie drog alebo alkoholu v minulosti.

 

Mnoho ľudí sa však  nikdy nemusí dozvedieť príčinu vzniku ich depresie.

Depresia postihuje asi 30 percent ľudí, ktorí majú problémy s užívaním návykových látok. Okrem týchto príčin, ďalšie rizikové faktory depresie zahŕňajú:

 

nízka sebaúcta alebo sebakritika

osobná anamnéza duševných chorôb

niektoré lieky

stresujúce udalosti, ako je strata blízkej osoby, ekonomické problémy alebo rozvod

 

Diagnostika depresie

Neexistuje jedinečný test na diagnostikovanie depresie. Váš lekár však môže urobiť diagnózu na základe vašich príznakov a psychologického hodnotenia.

Vo väčšine prípadov vám lekár položí sériu otázok týkajúcich sa vašej nálady, chuti do jedla, spôsobu spánku, úrovne aktivity a myšlienok.

Pretože depresia môže súvisieť s inými zdravotnými problémami, lekár môže taktiež vykonať fyzické vyšetrenie a vykonať rozbor krvi. Problémy so štítnou žľazou alebo nedostatok vitamínu D niekedy môžu vyvolať príznaky depresie.

Neignorujte príznaky depresie. Ak sa vaša nálada nezlepší alebo zhorší, vyhľadajte lekársku pomoc. Depresia je vážne duševné ochorenie, ktoré vyvoláva rôzne zdravotné komplikácie.

 

Ak sa depresia nelieči, môžu nastať tieto komplikácie:

 

prírastok alebo strata hmotnosti

fyzická bolesť

problémy s užívaním návykových látok

záchvaty paniky

problémy vo vzťahoch

sociálna izolácia

samovražedné myšlienky

sebapoškodzovanie

 

Druhy depresie

Depresiu môžeme rozdeliť do kategórií v závislosti od závažnosti príznakov. Niektorí ľudia zažívajú mierne a dočasné epizódy, zatiaľ čo iní zažívajú závažné a pretrvávajúce depresívne epizódy.

Existujú dva hlavné typy: ťažká depresívna porucha a pretrvávajúca forma depresie.

 

Ťažká forma depresie

Ťažká depresívna porucha je závažnejšou formou depresie. Vyznačuje sa pretrvávajúcimi pocitmi smútku, beznádeje a bezcennosti, ktoré samy o sebe nezmiznú.

Aby ste sa dalo uvažovať o vzniku klinickej depresií, musíte počas dvojtýždňového obdobia zažívať 5 alebo viac z nasledujúcich príznakov:

 

pocit depresie väčšinu dňa

strata záujmu o najbežnejšie činnosti

výrazný úbytok alebo strata hmotnosti

príliš veľa spánku alebo nespavosť

spomalené myslenie alebo pohyb

únava alebo nízka spotreba energie po väčšinu dní

bezcitnosť alebo pocity viny

strata koncentrácie alebo nerozhodnosť

opakujúce sa myšlienky na smrť alebo samovraždu

 

Pretrvávajúca depresívna porucha

Pretrvávajúca depresívna porucha (PDP) sa nazýva dystýmia. Je to miernejšia, ale chronická forma depresie. Rozdiel od klasickej depresií je v tom, že príznaky trvajú najmenej dva roky. Dystýmia môže ovplyvniť váš život viac ako závažná depresia, pretože trvá dlhšie.

 

Pre ľudí s dystýmiou je bežná:

strata záujmu o bežné denné aktivity

pocit beznádejne

nedostatok produktivity

nízka sebaúcta

 

Depresia sa dá úspešne liečiť, ale je dôležité držať sa svojho liečebného plánu.

 

Ako sa dostať z depresie?

Ako sa dostať z depresie?

Ako sa dostať z depresie?

 

Život s depresiou môže byť ťažký, ale odborná liečba vám môže pomôcť zlepšiť kvalitu vášho života. Porozprávajte sa so svojím lekárom o dostupných možnostiach liečby depresie.

Príznaky depresie môžete úspešne zvládať aj s jednou formou liečby, alebo môžete zistiť, že kombinácia liečby funguje najlepšie. Bežne sa lekárske procedúry kombinujú s:

 

Lieky

Váš lekár vám môže predpísať antidepresíva, sedatíva alebo antipsychotické lieky.

Každý typ lieku, ktorý sa používa na liečbu depresie, má výhody a potenciálne riziká.

 

Psychoterapia

Sedenia s terapeutom vám môžu pomôcť naučiť sa, ako sa vyrovnať s negatívnymi pocitmi. Môžete tiež ťažiť z rodinných alebo skupinových terapií.

 

Svetelná terapia

Vystavenie dávkam bieleho svetla môže pomôcť regulovať náladu a zlepšiť príznaky depresie. Táto terapia sa bežne používa pri sezónnej afektívnej poruche (ktorá sa v súčasnosti nazýva veľká depresívna porucha so sezónnym vzorcom).

 

Alternatívne terapie

Spýtajte sa lekára na akupunktúru alebo meditáciu. Niektoré bylinné doplnky sa tiež používajú na liečbu depresie, napríklad ľubovník bodkovaný, SAMe a rybí olej.

Poraďte sa so svojím lekárom skôr, ako užijete doplnok alebo budete kombinovať doplnok s liekmi na predpis, pretože niektoré doplnky môžu reagovať na určité lieky. Niektoré doplnky môžu tiež zhoršiť depresiu alebo znížiť účinnosť liekov.

 

Cvičenie

Zamerajte sa na 30 minútové fyzické aktivity 3-5 päť dní v týždni. Cvičenie môže zvýšiť produkciu endorfínov. Endorfíny sú hormónmi, ktoré zlepšujú vašu náladu.

 

Vyhnite sa alkoholu a drogám

Pitím alebo užívaním drog sa môžete na chvíľu cítiť lepšie. Ale z dlhodobého hľadiska môžu tieto látky zhoršiť príznaky depresie a úzkosti.

 

Naučte sa, ako povedať nie

Pocit preťaženia môže zhoršiť príznaky úzkosti a depresie. Stanovenie si hraníc vo vašom profesionálnom a osobnom živote vám môže pomôcť cítiť sa lepšie.

 

Starajte sa o seba s láskou

Príznaky depresie môžete tiež zlepšiť starostlivosťou o seba. Doprajte si dostatok spánku, jedzte zdravú stravu, vyhýbajte sa negatívnym ľuďom a zúčastňujte sa príjemných aktivít.

 

Niekedy sa stane, že lieky nepôsobia na depresiu. Ak sa vaše príznaky nezlepšia, lekár vám môže odporučiť ďalšie možnosti liečby.

Patria sem elektrokonvulzívna terapia (ľudovo nazývaná „elektrošoky“) alebo transkraniálna magnetická stimulácia (bezpečná a neinvazívna metóda, ktorou sa stimulujú mozgové neuróny) na liečenie depresie a zlepšenie vašej nálady.

 

Prírodná liečba depresie

Tradičná liečba depresie využíva kombináciu liekov na predpis a poradenstva. Ale môžete vyskúšať aj alternatívne alebo doplnkové liečby.

Je dôležité si uvedomiť, že mnohé z týchto prírodných liečebných postupov majú len málo vedeckých štúdií preukazujúcich ich účinky na depresiu. Úrad pre potraviny a liečivá (FDA) neschvaľuje mnoho doplnkov výživy, takže sa uistite, že kupujete produkty od dôveryhodnej značky.

Pred užívaním doplnkov sa poraďte so svojím lekárom.

 

Doplnky stravy

Predpokladá sa, že niekoľko typov doplnkov má pozitívny vplyv na príznaky depresie.

 

Ľubovník bodkovaný

Vedecké štúdie sú zmiešané, ale táto prírodná liečba sa v Európe používa ako antidepresívum. Ľubovník bodkovaný zlepšuje náladu a blahodarne pôsobí na psychický stav.

 

S-adenosyl-L-metionín (SAMe)

Táto látka preukázala v obmedzených štúdiách možné zmiernenie príznakov depresie. V online lekárni sa dá zakúpiť potravinový doplnok s obsahom tejto zlúčeniny: Happy Pills (v preklade tabletky šťastia) obsahujú prírodné látky, ktoré zmierňujú nervové vzruchy, zlepšujú spánok, potláčajú únavu a znižujú podráždenosť.

 

5-hydroxytryptofán (5-HTP)

5-HTP môže zvyšovať hladiny serotonínu v mozgu, čo by mohlo zmierňovať príznaky depresie. Vaše telo vytvára túto chemikáliu, keď konzumujete tryptofán, bielkovinový stavebný blok.

 

Omega-3 mastné kyseliny

Tieto základné tuky sú dôležité pre neurologický vývoj a zdravie mozgu. Pridanie doplnkov omega-3 do vašej stravy môže pomôcť zmierniť príznaky depresie.

 

Esenciálne oleje

Esenciálne oleje sú populárnym prírodným liekom na mnohé zdravotné problémy, ale výskum ich účinkov na depresiu je obmedzený.

Ľudia s depresiou môžu nájsť úľavu od príznakov použitím nasledujúcich éterických olejov:

 

Divoký zázvor: Vdýchnutie tejto silnej vône môže aktivovať receptory serotonínu v mozgu. Môže to spomaliť uvoľňovanie hormónov vyvolávajúcich stres.

Bergamot: Ukázalo sa, že tento citrusový éterický olej zmierňuje úzkosť u pacientov čakajúcich na operáciu. Rovnaký prínos môže pomôcť jednotlivcom, ktorí zažívajú úzkosť v dôsledku depresie, ale neexistuje žiadny výskum, ktorý by toto tvrdenie podporoval.

Iné oleje, ako napríklad harmanček alebo ružový olej, môžu mať pri vdýchnutí upokojujúci účinok. Tieto oleje môžu byť prospešné pri krátkodobom používaní.

 

Vitamíny

Vitamíny sú dôležité pre mnoho telesných funkcií. Výskum naznačuje, že dva vitamíny sú obzvlášť užitočné na zmiernenie príznakov depresie:

Vitamín B: B-12 a B-6 sú životne dôležité pre zdravie mozgu. Ak je hladina vitamínu B nízka, riziko vzniku depresie môže byť vyššie.

Vitamín D: Vitamín D sa niekedy nazýva vitamínom slnečného žiarenia, pretože jeho vystavenie slnku ho dodáva do vášho tela. Vitamín D je dôležitý pre zdravie mozgu, srdca a kostí. Ľudia s depresiou majú väčšinou nižšiu hladinu tohto vitamínu.

Mnoho bylín, doplnkov a vitamínov ľudia bežne používajú na zmierňovanie príznakov depresie, ale väčšinou sa v klinickom výskume nepreukázali ako účinné. Opýtajte sa vášho lekára na vhodnosť používania hore spomínaných doplnkov.

 

Prevencia depresie

Prevencia depresie je vo všeobecnosti ťažko praktizovateľná. Je ťažké rozpoznať, čo depresiu spôsobuje, to znamená, že prevencia depresie je ťažšia.

Keď však zažijete depresívnu epizódu, môžete byť lepšie pripravení zabrániť budúcej epizóde tým, že zistíte, ktoré zmeny životného štýlu a liečby vám pomohli.

 

Medzi techniky, ktoré vám môžu pomôcť, patria:

pravidelné cvičenie

dostatok spánku

dodržiavanie stanovenej liečby

zníženie stresu

budovanie silných vzťahov s ostatnými

 

Depresia v tehotenstve

Tehotenstvo je pre ľudí často vzrušujúcim obdobím. Je však bežné, že nastávajúca matka môže zažiť depresiu.

 

Medzi príznaky depresie počas tehotenstva patria:

zmeny chuti do jedla alebo stravovacích návykov

pocit beznádejne

úzkosť

strata záujmu o aktivity a veci, ktoré ste si pred tehotenstvom užívali

pretrvávajúci smútok

problémy so sústredením alebo zapamätaním

problémy so spánkom vrátane nespavosti alebo nadmerného spánku

myšlienky na smrť alebo samovraždu

 

Liečba depresie počas tehotenstva sa môže zamerať výlučne na terapiu hovorením a iné prírodné liečby.

Zatiaľ čo niektoré ženy užívajú antidepresíva počas tehotenstva, nie je jasné, ktoré sú najbezpečnejšie. Váš lekár vám môže odporučiť, aby ste vyskúšali alternatívnu liečbu až po pôrode.

Riziko depresie nekončí, keď sa dieťa narodí. Popôrodná depresia (v súčasnosti nazývaná závažná depresívna porucha s nástupom peripartum) je pre nové matky vážnym problémom.

 

Depresia a alkohol

Výskum preukázal spojenie medzi konzumáciou alkoholu a depresiou. Ľudia s depresiou častejšie zneužívajú alkohol.

Z 20,2 milióna dospelých v USA, ktorí zažili poruchu užívania návykových látok, asi 50 percent malo sprievodné duševné ochorenie.

Podľa štúdie z roku 2012 má depresiu 63,8% ľudí závislých od alkoholu. (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3658562/)

Pitie alkoholu často môže zhoršiť príznaky depresie a ľudia s depresiou častejšie užívajú alkohol alebo sú od neho závislí.

 

Na záver

Depresia môže byť dočasná alebo to môže byť dlhodobá výzva. Liečba nie vždy spôsobí, že vaša depresia úplne zmizne. Ale liečba často spôsobuje, že prejavy depresie sú zvládnuteľnejšie. Zvládanie symptómov depresie zahŕňa nájdenie správnej kombinácie liekov a terapií. Ak jedna liečba nefunguje správne, môžete dosiahnuť lepšie výsledky s inou liečbou. V každom prípade vyhľadajte odbornú pomoc.

 

Čo je depresia? Príznaky, prejavy a liečba
4.5 (90%) 2 vote[s]