Keto diéta nefunguje – prečo je to tak?

Keto diéta nefunguje – prečo je to tak?

Ketogénna alebo keto diéta je diéta s nízkym obsahom sacharidov, ktorú si osvojili ľudia v snahe schudnúť a žiť zdravšie. Pri dodržiavaní keto diéty sú sacharidy zvyčajne znížené na menej ako 50 gramov denne.

Ukázalo sa, že ketodiéta vedie k úbytku hmotnosti a môže tiež zlepšiť zdravie srdca a kontrolovať hladinu cukru v krvi. Avšak na to, aby ste naplno využili výhody keto diéty, musíte ju správne používať.

 

8 dôvodov, ktoré môžu sabotovať vaše úsilia o schudnutie na keto diéte.

 

1. Konzumujete príliš veľa sacharidov

Jedným z hlavných dôvodov, prečo nemôžu ľudia na ketogénnej diéte schudnúť, je to, že konzumujú príliš veľa sacharidov.

Ak chcete dosiahnuť stav ketózy – metabolický stav, v ktorom vaše telo spaľuje tuky na energiu namiesto glukózy – musíte drasticky znížiť príjem sacharidov. V skutočnosti iba asi 5% vašich celkových kalórií má pochádzať zo sacharidov.

Je normálne mať ťažkosti s obmedzovaním sacharidov na začiatku ketogénnej diéty. Na dosiahnutie a udržanie ketózy sa však musí znížiť množstvo sacharidov na odporúčaný denný príjem.

 

2. Nekonzumujete výživné potraviny

Bez ohľadu na to, aký výživový plán nasledujete, kľúčom k zdravému chudnutiu je konzumovať výživné a zdravé jedlá. Nespoliehajte sa výlučne iba na spracovávané “keto-firiendly” potraviny. Pridávaním do jedálnička veľké množstvo snack barov, keto dezertov a ďalších balených potravín môže spomaliť vaše úsilie schudnúť.

Navyše konzumácia príliš veľkého množstvá potravín, ako sú hot dogy a rýchle občerstvenie môže spomaliť vaše chudnutie. Tieto potraviny sú chudobné na živiny, čo znamená, že majú vysoký obsah kalórií a majú nízky obsah vitamínov, minerálov a antioxidantov.

Ak chcete optimalizovať príjem živín počas chudnutia na keto diéte, držte sa nespracovaných čerstvých potravín. Napríklad plnotučné mliečne výrobky, vajcia, ryby, hydina a zdravé tuky ako avokádo a olivový olej sú skvelou voľbou.

Nezabudnite do vášho keto jedálnička pridávať rôznu zeleninu, brokolicu, papriku a huby, aby ste zvýšili príjem živín a vlákniny.

 

3. Prijímate príliš veľa kalórií

Pri pokuse o zníženie telesnej hmotnosti je dôležité vytvoriť deficit kalórií. To sa dá dosiahnuť buď znížením počtu kalórií, ktoré konzumujete, alebo spaľovaním väčšieho množstva kalórií v dôsledku zvýšenej fyzickej aktivity.

Ak prejdete na keto diétu a nebudete sledovať príjem kalórií, je pravdepodobné, že sa vám nepodarí schudnúť. Pretože veľa jedál vhodných pre keto diétu, vrátane avokáda, olivového oleja, plnotučných mliečnych výrobkov a orechov, má vysoký obsah kalórií. Je dôležité, aby ste to nepreháňali.

Väčšina ľudí sa po konzumácií ketogénnych jedál a občerstvenia cíti spokojnejšie kvôli tukom a bielkovinám, ktoré vás dostatočne nasýtia. Je však možné, že skonzumujete príliš veľa kalórií s ketogénnou stravou tým, že budete jesť príliš veľké porcie alebo doplnky stravy s vysokým obsahom kalórií.

Kontrola veľkosti porcie, zvýšená fyzická aktivita a nie veľký príjem rôznych doplnkov stravy medzi jedlami, vám môže pomôcť vytvoriť deficit kalórií potrebný na zníženie hmotnosti.

 

4. Máte nediagnostikované zdravotné problémy

Ketogénna strava je účinný nástroj na chudnutie. Ak však máte ťažkosti s chudnutím, aj keď robíte všetko správne, je dobré vylúčiť akékoľvek zdravotné problémy, ktoré môžu zabrániť úspechu pri chudnutí.

Hypothyroidizmus, syndróm polycystických vaječníkov (PCOS), Cushingov syndróm, depresia a hyperinzulinémia (vysoká hladina inzulínu) sú zdravotné problémy, ktoré môžu spôsobiť prírastok na váhe a ťažkosti pri chudnutí. Tieto zdravotné problémy môže váš lekár vylúčiť prostredníctvom série testov.

Ak máte jeden z vyššie uvedených zdravotných problémov, nezúfajte.

Prostredníctvom správneho manažmentu, vrátane liekov v prípade potreby, životného štýlu a diétnych úprav, môžete dosiahnuť vytúžený stav chudnutia.

 

5. Máte nereálne očakávania

Je normálne očakávať rýchle výsledky pri dodržiavaní nového stravovacieho plánu, ale je dôležité mať na pamäti, že chudnutie sa môže líšiť od človeka k človeku.

Hoci ketogénna diéta môže podporiť úbytok hmotnosti, ak sa riadne dodržiava, rýchlosť, ktorou chudnete, nemusí byť podľa vašich očakávaní – a to je v poriadku.

Malá, dôsledná zmena je kľúčom ku chudnutiu a udržaniu požadovanej hmotnosti zdravým spôsobom.

Je lákavé schudnúť veľa kíl za krátky čas, avšak väčšina expertov odporúča, aby ste chudli približne 0,5 – 1 kg za týždeň (v závislosti od hmotnosti).

Nehovoriac o tom, ak začínate cvičiť a zdvíhať závažia, môžete popri chudnutí naberať na svalovej hmote. Hoci to môže viesť k pomalšiemu úbytku hmotnosti na váhe, naberanie na svalovej hmote a znižovanie množstvá tuku prináša rôzne zdravotné benefity. Môžete znížiť riziko ochorenia srdca a zlepšiť zdravie kostí.

Namiesto toho, aby ste sa spoliehali výlučne na váhu, vykonávajte týždenné merania vašich rúk, stehien a brucha, aby ste mohli sledovať váš pokrok.

 

6. Neustále konzumujete vysoko-kalorické pochutiny

Pochutnávať si na zdravých pokrmoch (snackoch) môže byť efektívnym spôsobom, ako byť v rovnováhe medzi hladovaním a prejedaním sa. Napriek tomu konzumácia príliš veľkého množstvá vysoko kalorických ketogénnych snackoch, ako sú orechy, orechové maslo a syry môžu spomaliť alebo aj zastaviť vašu snahu o chudnutie.

Aj keď sú tieto jedlá v miernom množstve zdravé, najlepšie je vyberať si nízko kalorické pokrmy, ak konzumujete viac jedál počas dňa.

Pochutiny, ako sú tyčinky zo zeleru alebo varené vajce so zeleninou, sú najlepšou voľbou pre tých, ktorí sú na ketogénnej diéte.

 

7.  Ste v strese a máte nedostatok spánku

Výskum ukazuje, že stres, najmä chronický stres a nedostatok spánku môžu negatívne ovplyvniť chudnutie. Keď je vaše telo stresované, produkuje prebytočné množstvo hormónu nazývaného kortizol, bežne známy ako stresový hormón. Zvýšené hladiny kortizolu, môžu mať za následok ukladanie tuku vo vašom tele, najmä v oblasti brucha. Navyše tí, ktorí sú v neustálom strese trpia spánkovou depriváciou, čo úzko súvisí s nárastom telesnej hmotnosti.

Vedecké štúdie naznačujú, že nedostatok spánku negatívne ovplyvňuje hladinu hormónov regulujúcich hlad, ako je leptín a ghrelín, čo spôsobuje zvýšenú chuť do jedla.

Znížiť stres a zlepšiť spánok môžete tým, že vyskúšate relaxačné techniky ako meditácia alebo jóga a skrátite čas používaním elektronických zariadení.

 

8. Nedostatok fyzickej aktivity

Zahrnutie väčšej fyzickej aktivity do vášho životného štýlu je životne dôležité, keď sa snažíte schudnúť na ketogénnej diéte. Okrem chudnutia, fyzická aktivita prináša nespočetné množstvo zdravotných benefitov.

Napríklad cvičenie znižuje riziko chronických chorôb, ako sú srdcové choroby, cukrovka, depresia, úzkosť a obezita. Nielenže fyzická aktivita spaľuje kalórie, ale tiež pomáha budovať svaly, ktoré môžu zrýchliť váš metabolizmus.

Hoci začiatky cvičenia môžu byť zložité a ťažké – najmä pre tých, ktorí sa venujú neustále práci – existujú spôsoby, ako si to uľahčiť. Vytvorenie tréningového rozvrhu je najlepším spôsobom, ako posilniť nový návyk pre zdravší životný štýl.

Nastavte si cieľ: 3 až 4 dni v týždni si rezervujte na cvičenie čas, ktorý je pre váš plán najvhodnejší.

Nechajte sa motivovať napríklad tým, že si uložíte do auta vak na cvičenie a po práci môžete navštíviť fitness centrum. Alebo tým, že si pred spaním pripravíte oblečenie na cvičenie, aby ste hneď po prebudení boli motivovaní na ranný tréning.

 

Zhrnutie

Spolu s inými zmenami životného štýlu môže byť ketogénna diéta účinným nástrojom na zníženie hmotnosti.

Existujú však rôzne dôvody, prečo niektorí ľudia nemusia dosahovať želané výsledky.

Konzumácia príliš veľkého množstvá kalórií, nedostatok aktivity, chronický stres, základné zdravotné problémy a nedodržiavanie odporúčaných rozsahov makroživín môžu mať negatívny vplyv na chudnutie.

Ak chcete maximalizovať úbytok hmotnosti počas ketogénnej diéty, doprajte si primeraný spánok, znížte stres, buďte aktívnejší a konzumujte výživnú a vyváženú stravu s nízkym obsahom sacharidov.

 


Keto diéta nefunguje – prečo je to tak?
4.5 (90%) 2 votes