Najzdravšie ovocie na svete

Najzdravšie ovocie na svete

 

Pravidelná konzumácia ovocia môže zlepšiť vaše zdravie. Avšak nie všetky druhy ovocia sú rovnocenné. Niektoré druhy ovocia poskytujú jedinečné zdravotné benefity.  Pokúste sa jesť rôzne druhy ovocia z nižšie uvedeného zoznamu, aby ste posilnili svoje zdravie.

 

 

20 najzdravších plodov na Zemi.

 

1. Grapefruit

Grapefruit je jedným z najzdravších citrusových plodov.

Okrem toho, že je dobrým zdrojom vitamínov a minerálov, je známy svojou schopnosťou pomáhať pri chudnutí a znižovať rezistenciu na inzulín.

Vo vedeckej štúdii, na ktorej sa zúčastnilo 91 ľudí, tí, ktorí jedli polovicu čerstvého grapefruitu pred jedlom, schudli o 1,3 kg viac ako tí, ktorí to grapefruit nejedli (zdroj).

V tej istej štúdii skupina osôb, ktorá grapefruitov konzumovala, zaznamenala významné zníženie hladín inzulínu a zníženie rezistencie na inzulín (zdroj).

Ukázalo sa tiež, že konzumácia grapefruitu znižuje hladinu cholesterolu a pomáha predchádzať obličkovým kameňom (2 zdroj).

 

Zhrnutie:

Grapefruit je vysoko výživný. Jeho konzumácia môže znížiť inzulínovú rezistenciu, cholesterol a zabrániť obličkovým kameňom. Grapefruit môže byť tiež užitočný pri chudnutí.

 

2. Ananás

Spomedzi plodov tropického ovocia je ananás superhviezda. Jedna šálka (237 ml) ananásu poskytuje 131% referenčného denného príjmu (RDI) vitamínu C a 76% odporúčaného denného príjmu pre mangán (3).

Ananás tiež obsahuje bromelaín, zmes enzýmov známych pre svoje protizápalové vlastnosti a schopnosť tráviť bielkoviny (4).

Vedecké štúdie v skúmavkách a na zvieratách naznačujú, že bromelaín môže pomôcť chrániť pred rakovinou a rastom nádorov (5,6)

 

Zhrnutie:

Ananás je bohatý na vitamín C a mangán. Jeho obsah bromelaínu môže bojovať proti zápalom a znižovať riziko rakoviny.

 

3. Avokádo

Avokádo sa líši od väčšiny ostatných druhov ovocia.

Väčšina ovocia má vysoký obsah sacharidov, zatiaľ čo avokádo má nízky obsah sacharidov a obsahuje hlavne zdravé tuky.

Väčšina tuku v avokáde je kyselina olejová, mononenasýtený tuk spájaný so znižovaním zápalov a lepším zdravím srdca (7).

Okrem zdravých tukov sa v avokáde nachádza draslík, vláknina a horčík (8).

Jedno celé avokádo poskytuje 28% odporúčaného denného príjmu draslík. Adekvátny príjem draslíka je spojený so zníženým krvným tlakom a nižším rizikom mozgovej príhody (9).

 

Zhrnutie:

Avokádo je bohaté na zdravé tuky a draslík, ktoré sú známe svojou úlohou pri podpore zdravia srdca.

 

4. Čučoriedky

Čučoriedky majú veľký zdravotný prínos. Majú pôsobivý výživový profil, zvlášť vysoký obsah vlákniny, vitamínu C, vitamínu K a mangánu (10).

Čučoriedky majú tiež mimoriadne vysoký obsah antioxidantov.

V skutočnosti sa predpokladá, že obsahujú najvyšší obsah antioxidantov v najbežnejšie konzumovaných plodoch (11).

Antioxidanty v čučoriedkach môžu znižovať riziko chronických stavov, ako sú srdcové choroby, cukrovka a Alzheimerova choroba (12)

Čučoriedky sú tiež známe svojimi silnými účinkami na imunitný systém.

Jedna vedecká štúdia zistila, že pravidelná konzumácia čučoriedok pomáhajú brániť organizmus pred oxidačným stresom a vírusovými infekciami (13).

Okrem toho antioxidanty v čučoriedkach môžu mať ochranný účinok na váš mozog. Ukázalo sa, že konzumácia čučoriedok zlepšuje pamäť u starších osôb (14).

 

Zhrnutie:

Čučoriedky sú bohaté na niekoľko dôležitých živín. Majú vysoké antioxidačné účinky a imunitné vlastnosti, ktoré môžu chrániť organizmus pred chorobami.

 

5. Jablká

Jablká patria medzi najobľúbenejšie ovocie a sú tiež neuveriteľne výživné.

Obsahujú vysoké množstvo vlákniny, vitamínu C, draslíka a vitamínu K. Obsahujú tiež niektoré vitamíny B (15).

Štúdie naznačujú, že antioxidanty v jablkách môžu podporovať zdravie srdca a znižovať riziko cukrovky 2. typu, rakoviny a Alzheimerovej choroby (16,17,18).

Ďalším pozoruhodným zdravotným prínosom jabĺk je ich obsah pektínu.

Pektín je probiotická vláknina, ktorá živí dobré baktérie vo vašom čreve a pomáha zlepšovať trávenie a metabolické zdravie (19).

 

Zhrnutie:

Jablká sú veľmi výživné. Ich živiny, antioxidanty a vláknina môžu znížiť riziko ochorenia a zlepšiť trávenie.

 

6. Granátové jablko

Granátové jablká patria medzi najzdravšie ovocie, ktoré môžete jesť.

Nielenže sú výživné, ale tiež obsahujú silné rastlinné zlúčeniny, ktoré ponúkajú mnoho zdravotných výhod.

Zistilo sa, že hladiny antioxidantov v granátovom jablku sú trikrát vyššie ako v prípade zeleného čaju a červeného vína (20).

Vedecké štúdie tiež ukázali, že granátové jablká majú protizápalové účinky a môžu pomôcť znížiť riziko vzniku rakoviny (21,22).

 

Zhrnutie:

Granátové jablká ponúkajú mnohé zdravotné benefity. Majú neuveriteľne vysoký obsah antioxidantov a iných rastlinných zlúčenín, ktoré môžu pomôcť zmierniť zápal a predchádzať chorobám.

 

7. Mango

Mangá sú vynikajúcim zdrojom vitamínu C. Obsahujú tiež rozpustnú vlákninu, ktorá môže mať mnoho zdravotných výhod.

Okrem toho mango má silné antioxidačné a protizápalové vlastnosti, ktoré môžu pomôcť znížiť riziko ochorenia (23).

 

Zhrnutie:

Mangá obsahujú vitamín C a rozpustnú vlákninu. Obsahujú tiež rastlinné zlúčeniny s antioxidačnými a protizápalovými účinkami.

 

8. Jahody

Jahody sú vysoko výživné. Obsahujú vitamín C, mangán, kyselinu listovú a draslík.

V porovnaní s inými plodmi majú jahody relatívne nízky glykemický index. Konzumácia  by nemala spôsobiť veľké zvýšenie hladiny cukru v krvi (24).

Jahody majú podobne ako iné bobule vysoké antioxidačné účinky, čo môže znížiť riziko chronického ochorenia (25).

 

Zhrnutie:

Jahody sú bohaté na mnoho živín a antioxidantov. Ich konzumácia môže pomôcť kontrolovať hladinu cukru v krvi a znížiť riziko niektorých chorôb.

 

9. Brusnice

Brusnice majú pôsobivé účinky na zdravie. Majú vynikajúci výživový profil, sú bohaté na vitamín C, mangán, vitamín E, vitamín K1 a meď (26).

Brusnice sú jedinečný druh ovocia. Šťava a výťažky z brusníc pomáhajú predchádzať infekciám močových ciest (27).

Proantokyanidíny typu A sú zlúčeniny, o ktorých sa predpokladá, že sú zodpovedné za tento účinok, pretože môžu brániť tomu, aby sa baktérie zachytili na sliznici močového mechúra a močových ciest (28).

 

Zhrnutie:

Brusnice sú bohaté na niekoľko živín a antioxidantov. Obsahujú tiež prospešné rastlinné zlúčeniny, ktoré pomáhajú predchádzať infekciám močových ciest.

 

10. Citróny

Citróny sú veľmi zdravé citrusové plody, ktoré sú známe vysokým obsahom vitamínu C.

Môžu byť obzvlášť nápomocné pri podpore zdravia srdca vzhľadom na ich potenciál znižovať množstvo tukov v krvi a krvný tlak (29).

Iné štúdie ukazujú, že kyselina citrónová v citrónovej šťave je schopná liečiť obličkové kamene (30).

 

Zhrnutie:

Citróny sú bohaté na vitamín C a ďalšie rastlinné zlúčeniny, ktoré môžu podporovať zdravie srdca, pomáhať pri chudnutí a predchádzať obličkovým kameňom.

 

11. Durian

Durian sa nazýva „kráľom ovocia“. Jedna šálka (237 ml) durianu poskytuje 80% odporúčanej dennej dávky vitamínu C (31).

Je tiež bohatý na mangán, vitamíny B, meď, folát a horčík.

Durian obsahuje niekoľko zdravých rastlinných zlúčenín, ktoré fungujú ako antioxidanty.

 

Uhrnutie:

Durian je bohatý na živiny a rastlinné zlúčeniny, ktoré môžu mať niektoré sľubné zdravotné prínosy.

 

12. Melón

Melón má vysoký obsah vitamínov A a C. Je tiež bohatý na niektoré dôležité antioxidanty vrátane lykopénu a karotenoidov.

Niektoré z antioxidantov vodného melónu boli študované z hľadiska ich protirakovinových účinkov.

Zo všetkých druhov ovocia je vodný melón jedným z najviac hydratujúcich. Skladá sa z 92% z vody.

 

Zhrnutie:

Melón má vysoký obsah vody, živín a antioxidantov. Má tiež vysoký obsah silného antioxidantu nazývaného lykopén.

 

13. Olivy

Olivy sú dobrým zdrojom vitamínu E, železa, medi a vápnika. Poskytujú tiež veľa antioxidantov, ktoré môžu pomôcť predchádzať srdcovým chorobám a poškodeniu pečene, a tiež majú protizápalové účinky (32).

Podobne ako avokádo, olivy obsahujú kyselinu olejovú, ktorá preventívne pôsobí na zdravie srdca.

 

Zhrnutie:

Olivy poskytujú množstvo vitamínov, minerálov a antioxidantov. Tieto môžu znížiť riziko srdcových chorôb, rakoviny a osteoporózy.

 

14. Černice

Černice sú ďalšie neuveriteľne zdravé ovocie plné vitamínov, minerálov, vlákniny a antioxidantov.

Poskytujú pôsobivé množstvo vitamínu C, vitamínu K a mangánu.

Jedna šálka (237 ml) černíc poskytuje neskutočných 8 gramov vlákniny (33).

Ukázalo sa tiež, že antioxidanty v ostružinách znižujú zápal a starnutie tepien. Oba účinky môžu chrániť pred chronickými chorobami, ako sú srdcové choroby a rakovina (34).

 

Zhrnutie:

Černice sú dobrým zdrojom mnohých živín a prospešných rastlinných zlúčenín. Antioxidanty a ich protizápalové vlastnosti môžu znížiť riziko chronických chorôb.

 

15. Pomaranče

Pomaranče sú jedným z najpopulárnejších a najvýživnejších plodov na svete.

Konzumáciou jedného stredne veľkého pomaranču získate významné množstvo vitamínu C a draslíka. Sú tiež dobrým zdrojom vitamínov B, ako je tiamín a folát (35).

Pomaranče, podobné ako citróny obsahujú impozantné množstvo vitamínu C a kyseliny citrónovej, ktoré pomáhajú zvyšovať absorpciu železa a predchádzať anémii (36).

 

Zhrnutie:

Pomaranče obsahujú niektoré dôležité vitamíny, minerály a antioxidanty. Tie môžu znížiť riziko vzniku niekoľkých problémov, ako sú obličkové kamene a anémia.

 

16. Banány

Banány sú bohaté na vitamíny a minerály a ich konzumácia má niekoľko zdravotných benefitov.

Sú dobre známe tým, že majú vysoký obsah draslíka. Jeden stredný banán poskytuje 12% dennej odporúčanej dávky draslíka.

Banány obsahujú pektín, ktorý môže zlepšiť kontrolu hladiny cukru v krvi a zdravie tráviaceho ústrojenstva (37).

Štúdie navyše preukázali, že vysoký obsah uhľovodíkov a minerálov v banánoch z nich robí skvelý zdroj paliva pred cvičením.

 

Zhrnutie:

Banány poskytujú niekoľko živín a rastlinných zlúčenín vrátane rezistentného škrobu a pektínu. Banány sú skvelé pred cvičením, kontrolujú hladinu cukru v krvi a blahodarne pôsobia na tráviace ústrojenstvo.

 

17. Červené a fialové hrozno

Hrozno je veľmi zdravé a ma vysoký obsah antioxidantov.

Ukázalo sa, že antokyány a resveratrol v hrozne znižujú zápal (zdroj 38).

Vedecké štúdie na zvieratách tiež naznačujú, že rastlinné zlúčeniny v hrozne môžu pomôcť chrániť vaše srdce, oči, kĺby a mozog (39, 40, 41).

 

Zhrnutie:

Červené a fialové hrozno je bohaté na živiny a ďalšie rastlinné zložky, ktoré môžu zmierniť zápal a znížiť riziko ochorenia.

 

18. Guava

Guava má pozoruhodný výživový profil.

Konzumácia len 28 gramov guavy vám dodá 107% RDI (denná odporúčaná dávka) vitamínu C (42).

Guava je tiež bohatá na vlákninu, folát, vitamín A, draslík, meď a mangán.

Ukázalo sa, že antioxidanty v guave chránia bunky pred oxidačným poškodením, čo naznačuje, že môžu pomôcť znížiť riziko chronického ochorenia (43).

Guava je ďalším skvelým zdrojom pektínu, ktorý prospieva tráveniu a môže pomôcť predchádzať rakovine hrubého čreva (44).

 

Zhrnutie:

Guava má vysoký obsah vitamínov, minerálov, vlákniny a antioxidantov. Môže zmierniť zápal a zabrániť vzniku niektorých druhov rakoviny.

 

19. Papaya

Papája je veľmi zdravé ovocie s vysokým obsahom vitamínu C, vitamínu A, draslíka a kyseliny listovej.

Existujú tiež dôkazy, že papája môže zlepšiť trávenie. Obsahuje papaín, enzým, ktorý uľahčuje trávenie bielkovín (45).

 

Zhrnutie:

Papája je výživná a bohatá na antioxidanty. Jej konzumáciou môže znížiť riziko vzniku rakoviny a zlepšiť trávenie.

 

20. Čerešne

Čerešne sú bohaté na živiny, najmä draslík, vlákninu a vitamín C.

Obsahujú antioxidanty, vrátane antokyanov a karotenoidov, ktoré znižujú zápal a môžu pomôcť predchádzať niekoľkým chorobám (46).

Ďalším pôsobivým zdravotným prínosom čerešní a višní je ich obsah melatonínu.

Melatonín je hormón, ktorý signalizuje vášmu mozgu, kedy je čas ísť spať. Môže pomôcť liečiť nespavosť a iné poruchy spánku (47).

Jedna vedecká štúdia dospela k záveru, že obsah melatonínu v ovocnej čerešňovej šťave zlepší trvanie a kvalitu spánku (48).

 

Zhrnutie:

Čerešne sú bohaté na živiny a antioxidanty. Obsahujú tiež melatonín, ktorý môže zlepšiť kvalitu vášho spánku.

 

Najzdravšie ovocie na svete
4 (80%) 1 vote[s]