Prečo je dôležité užívanie probiotík s antibiotikami?

Niekedy do organizmu prenikne bakteriálna infekcia, na ktorú neplatia nič iné ako naozaj silné antibiotiká. Lenže ich užívanie nie je úplne bez vedľajších účinkov, nevedia totiž rozoznať, ktoré baktérie sú pre ľudské telo škodlivé a ktoré mu naopak prospievajú. Keďže to môže odniesť vaša črevná mikroflóra, pozrieme sa, prečo a ako pri užívaní antibiotík brať aj probiotiká.

Antibiotiká a ich použitie je v poslednej dobe pomerne dosť diskutovaná téma. Hoci nemožno poprieť, že sa vďaka nim ľudstvo oslobodilo od chorôb, ktoré zabíjali našich predkov vo veľkom, ako sa ľudovo hovorí, všetkého veľa škodí.

Nedôsledné užívanie antibiotík vedie k antibiotickej rezistencii, ktorá predstavuje pre ľudstvo skutočne veľkú hrozbu. Príliš časté užívanie antibiotík má potom aj negatívne dopady na stav nášho trávenia, v ktorom žijú priateľské baktérie a mikroorganizmy. (Vzhľadom k tomu, že sa podieľajú na normálnom stave zažívania a na normálnom fungovaní imunitného systému, viete si asi predstaviť to nadelenie, keď o ne prídeme.)

Preto stále častejšie počúvame, že pri užívaní antibiotík by mali ľudia užívať aj probiotiká, ktoré môžu pomôcť obmedziť následné problémy. Má ale ich používanie nejaké pravidlá?

Kedy brať probiotiká

Prečo je dôležité užívanie probiotík s antibiotikami?

Mnoho ľudí sa domnieva, že čas na probiotiká prichádza až po tom, ako doberú svoju antibiotickú kúru. Lenže, podľa najnovších informácií to asi nie je úplne to najlepšie načasovanie, pretože sa naopak odporúča užívanie probiotík začať v rovnakom čase ako užívanie antibiotík. Len tak totiž môžete predísť ich potenciálnym vedľajším účinkom. (Ako je napríklad hnačka.)

Ako ich správne užívať?

Ako už bolo povedané, najlepším spôsobom je užívanie probiotík a antibiotík od rovnakého dňa. Aj to má ale nejaké svoje pravidlá, ktorých by ste sa mali držať.

V prvom rade je kľúčové, aby ste mali medzi antibiotikami a probiotikami niekoľkohodinový odstup. Tiež pre vás bude výhodnejšie, keď si ako prvé vezmete antibiotiká a až potom probiotiká, pretože ak to urobíte opačne, užité probiotiká následné užitie antibiotík vynuluje, takže vo svojej podstate nemôžete očakávať žiadny pozitívny efekt.

Odborníci tiež odporúčajú, aby ste probiotiká užívali ešte po skončení užívania antibiotík, pretože tým svoju črevnú mikroflóru ešte dodatočne podporíte. (Najlepšie ale bude, keď sa rozhodnete pre ich dlhodobé užívanie.)

Vplyv probiotík na hnačku po antibiotikách

Prečo je dôležité užívanie probiotík s antibiotikami?

Hnačka je bežným vedľajším dopadom užívania antibiotík. Z toho dôvodu je užívanie probiotík rozhodne vítané, pretože môžu zmierniť jeho vážnosť, dĺžku a jeho ďalšie prejavy. (Niekde sa dokonca uvádza, že môžu pomôcť mu dokonca úplne predísť.)

Na to odkazuje aj prehľad 17 štúdií , kde sa zistilo, že užívanie probiotík môže riziko následných ťažkostí znížiť až o 51 %.

Vzhľadom na to, že niektoré antibiotiká môžu robiť organizmus náchylnejšími k rozvoju ďalších infekcií, rozhodne sa o tomto kroku oplatí minimálne premýšľať.

Ďalšie benefity probiotík

Prečo je dôležité užívanie probiotík s antibiotikami?

Už sme sa zmienili o tom, že prospieť vám môže aj dlhodobé užívanie probiotických doplnkov stravy, nehľadiac na to, či užívate antibiotiká alebo nie.

Môžete od nich očakávať napríklad:

  • Harmonizáciu prostredia vo vašom čreve
  • Podporu dobrej nálady (tento jav sa zatiaľ skúma, takým probiotikám sa potom hovorí psychobiotiká)
  • Redukciu ťažkostí s niektorými alergiami a ekzémami
  • Podporu normálneho trávenia
  • Podporu imunitného systému
  • Podporu chudnutie

Aby sa u vás mala priateľská črevná mikroflóra dobre, dlhodobé užívanie probiotických doplnkov stravy sa hodí doplniť ešte zdravým životným štýlom. Ten zahŕňa pestrý a zdravý jedálniček, v ktorom je dostatočné množstvo vlákniny. (Naopak sa snažte vyvarovať väčšieho množstva priemyselne spracovaných potravín.)

Ďalej črevnej mikroflóre neprospieva fajčenie a pitie nadmerného množstva alkoholu. Dôležitý je aj pravidelný pohyb, pitný režim (ktorého základom by mala byť čistá voda) a pravidelný spánok. V neposlednom rade by sme nemali zabúdať ani na redukciu stresovej záťaže, pretože aj ona má (pre niekoho možno prekvapivo) na črevnú mikroflóru a jej stav negatívne dopady. Aj keď sa to ľahko povie, skúste sa hodiť do pohody s jogou, mindfulness a meditáciou. V najhoršom prípade zmeňte prácu a najmite si výpomoc na zvládanie starostlivosti o domácnosť.

Zdroje informácií

Nepřehlédněte:  Cytológia: Čo môžu odhaliť jej výsledky?

https://www.insider.com/guides/health/diet-nutrition/taking-probiotics-with-antibiotics – Ako si probiotiká dokážu poradiť s problémami spôsobenými antibiotikami (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/what-to-eat-antibiotics – Čo jesť v priebehu a po užívaní antibiotík (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/8-health-benefits-of-probiotics – 8 výhod probiotík (anglicky)

https://www.bbc.com/future/article/20190124-is-it-worth-taking-probiotics-after-antibiotics – Stojí za to brať probiotiká s antibiotikami? (anglicky)

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené keto diety pro rok 2022    ✔️ Srovnání účinnosti, ceny a výběru jídel    ✔️ Zkušenosti a recenze zákazníků

Srovnání keto diet

Vložiť komentár