Chudnutie pomocou kávy?

Chudnutie pomocou kávy?

Káva obsahuje kofeín, ktorý je najčastejšie spotrebovanou psychoaktívnou látkou na svete. Kofeín je súčasťou väčšiny komerčných doplnkov spaľovania tukov aj dnes – a to z dobrého dôvodu.

Navyše je to jedna z mála známych látok, ktorá pomáha mobilizovať tuky z vašich tukových tkanív a zvyšuje funkciu metabolizmu.

Ale skutočne vám káva pomáha schudnúť? Tento článok bližšie pozerá na dôkazy.

 

Káva obsahuje stimulátory

 

Mnoho biologicky aktívnych látok nachádzajúcich sa v kávových zrnách sa dostáva do výsledného kávoveho nápoja.

Niektoré z nich môžu ovplyvniť metabolizmus:

 

  • Kofeín: Hlavný stimulant v káve.
  • Theobromín: Hlavný stimulant v kakau; tiež nájdené v menších množstvách v káve.
  • Teofylín: ďalší stimulant nájdený v kakau a káve;  používa sa na liečbu astmy.
  • Kyselina chlorogénna: Jedna z hlavných biologicky aktívnych zložiek v káve; môže pomôcť spomaliť vstrebávanie sacharidov.

 

Najdôležitejší z nich je kofeín, ktorý je veľmi silný a bol dôkladne študovaný.

Kofeín účinkuje blokovaním inhibičného neurotransmiteru nazvaného adenozín. Blokovaním adenozínu zvyšuje kofeín vypálenie neurónov a uvoľňovanie neurotransmiterov, ako je dopamín a norepinefrín. To zase spôsobuje, že sa cítite energickejšie a bdelejšie.

Týmto spôsobom vám káva pomáha zostať aktívny, keď by ste sa inak cítili unavený. V skutočnosti môže zlepšiť výkon výkonov o 11-12%, v priemere.

 

PREHĽAD

 

Káva obsahuje množstvo stimulantov, hlavne kofeín. Nielenže kofeín zvyšuje rýchlosť Vášho metabolizmu, ale tiež zvyšuje koncentráciu.

Káva môže pomôcť mobilizovať tuky z tukových tkanív

 

Kofeín stimuluje nervový systém, ktorý vysiela priame signály do tukových buniek a hovorí mu, aby rozkladal tuky. Robí to zvýšením hladín hormónu epinefrín v krvi.

Epinefrín, tiež známy ako adrenalín, prechádza vašou krvou do tukového tkaniva a signalizuje, že rozkladá tuky a uvoľňuje ich do krvi.

Samozrejme, uvoľňovanie mastných kyselín do krvi vám nepomôže strácať tuk, pokiaľ nespálite viac kalórií ako ste konzumovali vďaka vašej strave. Táto podmienka je známa ako negatívna energetická bilancia.

Môžete dosiahnuť negatívnu energetickú bilanciu tým, že budete jesť menej alebo cvičiť viac. Ďalšou doplnkovou stratégiou je podávanie doplnkov na spaľovanie tukov, ako je napríklad kofeín.

Kofeín urýchľuje váš metabolizmus, ako sa uvádza v nasledujúcej kapitole. (vložit odkaz)

 

PREHĽAD

 

Zvyšovaním hladiny epinefrínu v krvi (adrenalín) kofeín podporuje uvoľňovanie mastných kyselín z tukových tkanív.

Žena pije kávu a chudne

 

Káva môže zvýšiť vašu metabolickú výmenu

 

Rýchlosť spaľovania kalórií v pokoji je nazývaná pokojová rýchlosť metabolizmu (RMR). Čím vyššia je vaša rýchlosť metabolizmu, tým ľahšie chudnete a tým viac môžete jesť bez toho, aby ste priberali na váhe.

Štúdie ukazujú, že kofeín môže zvýšiť RMR o 3-11%, pričom väčšie dávky majú väčší účinok. Zaujímavé je, že čím je rýchlosť metabolizmu väčšia, tým je spôsobené zvyšovanie spaľovania tukov. Žiaľ, účinok je menej výrazný u tých, ktorí sú obézni.

Jedna štúdia ukázala, že kofeín zvyšoval spaľovanie tukov až o 29% u chudých ľudí, zatiaľ čo u obéznych jedincov bol nárast iba o 10%.

Zdá sa, že účinok sa s vekom znižuje a je väčší u mladších jedincov.

Pre viac stratégií spaľovania tuku, pozrite sa na tento článok na 10 jednoduchých spôsobov, ako zvýšiť váš metabolizmus.

 

PREHĽAD

 

Kofeín zvyšuje rýchlosť metabolizmu v pokoji, čo znamená, že zvyšuje počet spálených kalórií.

Káva a chudnutie v dlhodobom horizonte

 

Existuje jedna hlavná výhrada: ľudia sa časom stávajú tolerantní voči účinku kofeínu.

V krátkodobom horizonte môže kofeín zvyšovať rýchlosť metabolizmu a zvyšovať spaľovanie tukov, ale po chvíli sa ľudia stanú tolerantnými voči účinkom a káva prestane na nich pôsobiť.

Aj keď káva nespôsobuje spaľovanie väčšieho množstva kalórií v dlhodobom horizonte, stále je tu možnosť, že znižuje chuť do jedla a pomáha vám jesť menej.

Či káva alebo kofeín pomôže pri dlhodobom chudnuti, môže závisieť od jednotlivca. V tomto bode neexistujú dôkazy o takýchto dlhodobých účinkoch.

 

PREHĽAD

 

Ľudia si môžu vytvárať toleranciu voči účinkom kofeínu. Z tohto dôvodu môže byť konzumácia kávy alebo iných kofeínových nápojov dlhodobo neúčinným pomocníkom pri znižovaní hmotnosti.

Zhrnutie

 

Napriek tomu, že kofeín môže z krátkodobého hľadiska zvýšiť váš metabolizmus, tento účinok sa z dôvodu tolerancie zníži u dlhodobých spotrebiteľov kávy.

Ak konzumujete kávu predovšetkým kvôli chudnutiu, môže byť pre vás najlepšie, aby ste si zvykli na správne návyky, aby ste zabránili vzniku tolerancie. Možno, že cyklus dva týždne s kávou, dva týždne bez kávy sú najlepšie.

Samozrejme, existuje veľa ďalších veľkých dôvodov na pitie kávy, vrátane skutočnosti, že káva je jedným z najväčších zdrojov antioxidantov v západnej strave.


Chudnutie pomocou kávy?
4 (80%) 1 vote[s]