Fázy spánku

Prehľad:

Spánok obyčajne prechádza piatimi stupňami: spánok 1, 2, 3, 4 a REM (rýchly pohyb očí). Tieto štádiá postupujú cyklicky od 1 do REM a potom začínajú opäť  1. etapou. Kompletný cyklus spánku trvá v priemere 90 až 110 minút, pričom každá fáza trvá od 5 do 15 minút. Prvé spánkové cykly každú noc majú relatívne krátku REM fázu spánky a dlhé obdobia hlbokého spánku, ale neskôr v noci sa predlžujú obdobia REM a klesá doba hlbokého spánku.

Aké fázy spánku poznáme?

Existuje päť etáp spánku. Fázy 1-4 sú spánok bez REM fázy, po ktorom nasleduje REM spánok.

FÁZA 1
1. fáza je ľahký spánok, do ktorej sa ľahko dostanete a môžete sa ľahko prebudiť. V tejto fáze sa oči pohybujú pomaly a svalová aktivita sa spomaľuje. Počas tejto fázy mnohí ľudia zaznamenávajú náhle svalové kontrakcie, ktoré predchádzajú pocitu pádu.
FÁZA 2
V 2. fáze sa zastaví pohyb očí a mozgové vlny sa spomaľujú s iba príležitostným výbuchom rýchlych mozgových vĺn. Telo sa začína pripravovať na hlboký spánok, pretože teplota tela začína klesať a srdcová frekvencia sa spomaľuje.
FÁZA 3
Keď osoba vstúpi do 3. fázy, extrémne pomalé mozgové vlny nazývané delta vlny sú rozptýlené menšou a rýchlejšou vlnou. To je hlboký spánok. Počas tejto fázy človek môže zažiť námesačnosť, nočné mory, rozprávanie počas spánku. Toto správanie je známe ako parasomnias a má tendenciu sa vyskytnúť počas prechodov medzi spánkom bez REM a REM.
FÁZA 4
V 4. fáze pokračuje hlboký spánok, pretože mozog produkuje výlučne delta vlny. Ľudia prebudení z tejto fázy sa cítia dezorientovaní niekoľko minút.
FÁZA REM
Počas fázy REM (rýchly pohyb očí) mozgové vlny napodobňujú činnosť počas bdelého stavu. Oči zostávajú zatvorené, ale rýchlo sa pohybujú zo strany na stranu, čo pravdepodobne súvisí s intenzitou sna a mozgovou aktivitou, ku ktorej dochádza počas tejto fázy.

 

Fázy spánkového cyklu

BDELOSŤ REM SPÁNOK ĽAHKÝ SPÁNOK ĽAHKÝ SPÁNOK HLBOKÝ SPÁNOK HLBOKÝ SPÁNOK
Fáza 0 Fáza R Fáza 1 Fáza 2 Fáza 3 Fáza 4
Otvorené oči, reagujúce na vonkajšie podnety, môžete mať zrozumiteľný rozhovor Mozgové vlny sa podobajú prebudeniu. V tejto fáze sa vyskytujú najjasnejšie sny. Telo sa nehýbe. Prechod medzi prebudením a spánkom. Ak sa človek prebudí, tvrdí, že vôbec nespí. Hlavna fáza ľahkého spánku. Konsolidácia pamäte. Synaptické uvoľňovanie. Pomalé vlny a hodnoty na EEG. Pomalé vlny a hodnoty na EEG.
16 až 18 hodín denne 90 až 120 min / noc 4 až 7 hodín za noc 4 až 7 hodín za noc 4 až 7 hodín za noc 4 až 7 hodín za noc

 

Čo je spánkový cyklus?

Spánkový cyklus sa vzťahuje na časové obdobie, ktoré je potrebné na to, aby jednotlivec pokročil v hore uvedených štádiách spánku. Človek však nejde priamo z hlbokého spánku na fázu REM spánku. Najskôr cyklus spánku prechádza cez štádia spánku, ktorý nie je spánkom REM, od ľahkého až po hlboký spánok, potom sa zase spätne vracia z hlbokého spánku na ľahký spánok a končí v spánku REM.

 

Napríklad to môže vyzerať takto:

1. fáza (ľahký spánok) – 2. fáza (ľahký spánok) – 3. fáza (hlboký spánok) – 2. fáza (ľahký spánok) – 1. fáza (ľahký spánok) – REM spánok

Po spánku REM sa jednotlivec vráti do fázy 1 ľahkého spánku a začne nový cyklus. Postupne počas v noci jednotlivci trávia stále viac času v spánku REM a zodpovedajúcim spôsobom menej času v hlbokom spánku.

Ako dlho trvá cyklus spánku? Prvý cyklus spánku trvá asi 90 minút. Potom sa priemerne pohybuje medzi 100 až 120 minútami. Typicky jednotlivec prechádza v noci štyri až päť spánkových cyklov.

 

Čo je hlboký spánok?

Fázy spánku 3 a 4 sa označujú ako hlboký spánok, spánok s pomalou vlnou alebo delta spánok. Je veľmi ťažké prebudiť niekoho v týchto dvoch fázach. Deti je takmer nemožné prebudiť v a môžu byť náchylné na námesačné správanie alebo nočné mory. Pri hlbokom spánku nie je žiadny pohyb očí ani svalová aktivita.

Hlboký spánok znižuje potrebu spánku v budúcnosti a je najplodnejším spánkom všetkých fáz spánku. Ak budete mať počas dňa krátky ľahký spánok, stále budete môcť v noci zaspať. Ak však budete spať počas dňa dosť dlho na to, aby ste sa dostali do hlbokého spánku, máte potom väčšie ťažkosti so zaspávaním v noci, pretože ste znížili vašu potrebu spánku.

Počas hlbokého spánku sa ľudský rastový hormón uvoľňuje a regeneruje telo a svaly zo stresu, ktorý vznikol počas dňa. Váš imunitný systém sa obnoví. V hlbokom spánku sa mozog tiež osvieži a naberie energiu na nové prijímanie informácií nasledujúci deň.

 

V akej fáze spánku sa vyskytujú sny?

REM spánok je čas, kedy sa vyskytujú najživšie sny, pretože v tomto štádiu je mozog najaktívnejší. Ak sa počas spánku REM prebudíte, môže si spomenúť na svoje sny.

REM spánok často sprevádza svalová paralýza. Vedci sa domnievajú, že nám to môže pomôcť zabrániť tomu, aby sme si ublížili, keď sa snažíme naše sny prežívať.

Človek môže snívať 4 až 6 krát počas jednej noci. Francúzska vedecká štúdia zistila, že všetci ľudia v skutočnosti snívajú, či si na svoje sny spomínajú alebo nie.


Fázy spánku
4.8 (95%) 4 votes