Koľko spánku potrebujeme?

 

Jednoznačná odpoveď: dospelý človek potrebuje 6 až 9 hodín spánku za noc. Približne 7 až 7,5 hodín skutočného spánku (bez započítania času zaspávania, prebúdzania sa a vystupovania z postele) sa javí ako optimálna dĺžka spánku pre väčšinu ľudí.

Nie príliš jednoznačná odpoveď: dĺžka spánku je individuálna. Dĺžka spánku závisí od mnohých faktorov vrátane veku, zdravia, nedávnej fyzickej námahy a duševnej aktivity. Existuje aj genetický vplyv. Niektorí ľudia potrebujú viac spánku než iní.

 

Koľko spánku potrebujeme?

Dĺžka a typ spánku sa od detstva až po dospelosť mení. Priemerná dĺžka spánku podľa veku:

 

VEKODPORÚČANÁ DĹŽKA SPÁNKU
Batoľa mladšie ako 1 rok16 - 20 hodín
1-2 roky14 hodín
3-4 roky12 hodín
5-12 rokov10 hodín
13-19 rokov9 hodín
Dospelí a seniori7 - 8 hodín

 

Koľko spánku potrebujú deti? Dojčatá spia 16 až 20 hodín denne. Okolo veku 4 rokov sa požadované množstvo spánku znižuje na 12 hodín. Tento spánok je rozložený počas celého dňa. Akonáhle má dieťa 6 rokov, väčšina jeho spánku prebieha v noci.

Koľko spánku potrebuje teenager? Ako deti starnú, potrebujú menej a menej spánku. Teenageri v období dospievania potrebujú v priemere len 9 hodín spánku denne.

Koľko spánku potrebuje priemerný dospelý človek? Väčšina dospelých ľudí potrebuje 7 až 8 hodín spánku, hoci niektorí ľudia môžu potrebovať menej ako 5 hodín alebo niektorí dokonca až 10 hodín spánku každý deň.

Koľko spánku potrebujú seniori? Niekde ste možno počuli, že keď budete starší, budete potrebovať menej spánku, ale je to nesprávna informácia. Vedecká štúdia z roku 2014 ukázala, že seniori skutočne vyžadujú podobnú dĺžku spánku ako mladší dospelí, až 9 hodín spánku, hoci v priemere spia iba 7,5 hodiny. Problémom je, že s vekom neuróny zodpovedné za reguláciu našich spánkových vzorov pomaly odumierajú. To spôsobuje, že seniori sa prebúdzajú, aj keď nie sú úplne oddýchnutí a trpia nespavosťou, ktorá sťažuje zaspávanie.

 

Ako zistím koľko spánku potrebujem?

Požadovaná dĺžka spánku pre dospelé osoby sa pohybuje v rozmedzí od 5 do 10 hodín. Ak sa nachádzate v krajných hodnotách tohto rozsahu, mali by ste venovať pozornosť vášmu telu. Ak ste v priebehu dňa ospalý, dokonca aj počas nudnejšieho obdobia, asi ste predchádzajúcu noc nemali dostatok spánku. Väčšina ľudí zažije útlm v skorých popoludňajších hodinách – čas siesty. Ale ak si potrebujete pravidelne zdriemnuť v popoludňajších hodinách, znamená to, že v noci nemáte dostatok kvalitného spánku.

Ak chcete v noci ľahšie zaspávať a dopriať si kvalitnejší spánok, veľmi dobré ohlasy má komplexný výživový doplnok pre kvalitnejší spánok Calmin. V e-shope v záložke “hodnotenie” si môžete prečítať , aké majú užívatelia skúsenosti s týmto doplnkom. Výhodou tohto výživového doplnku je taktiež jeho nízka cena.

 

Čo sa stane, ak máte nedostatok spánku?

Nedostatok spánku (spánková deprivácia) počas jednej alebo dvoch noci môže výrazne ovplyvniť vašu potrebu spánku. Na rozdiel od mnohých vecí v živote, dĺžka spánku nie je niečo, čo sa bežne mení. Nemôžete si len tak navyknúť na menšie množstvo spánku len preto, že sa to hodí vášmu aktuálnemu plánu. Ak sa o to pokúšate, bude to mať vplyv na váš úsudok a reakčný čas, aj keď si to neuvedomujete. Nedostatku spánku nedokážete dlho odolávať. Nedostatok spánku môžete napraviť iba tým, že si spánok doprajete.

Zvyčajne, keď si ľahnete a zaspíte ihneď alebo maximálne do 5 minút, pravdepodobne máte nedostatok spánku alebo poruchu spánku. Mikrospánok alebo veľmi krátke epizódy spánku u bdelých osôb sú ďalšou známkou spánkovej deprivácie. V mnohých prípadoch si ľudia ani neuvedomujú, že zažívajú mikrospánok. Napríklad u workoholikov je bežné, že realitu vnímajú skreslene a to čo je naozaj abnormálna ospalosť je u nich považované za normálny stav.

Je známe, že ľudia, ktorí spia dlho, ale aj tí, ktorí spia veľmi krátko majú vyššiu mieru úmrtnosti ako ľudia, ktorí spia štandardných 8 hodín. Spánkový dlh súvisí aj s vyššou mierou depresie a priberaním na hmotnosti, ako aj s oslabeným imunitným systémom a zhoršenou funkciou pamäte.

Objektívne testy u zdravých ľudí ukazujú, že ak majú obmedzenú dĺžku hlbokého spánku, negatívne to ovplyvňuje ich kognitívne zručnosti. Ľudia, ktorí trpia nespavosťou, majú menej hlbokého spánku a majú tendenciu subjektívne považovať tento pokles hlbokého spánku ako celkový pokles kvality spánku.

Predovšetkým seniori sú náchylní k nespavosti. Niektorí odborníci považujú nespavosť za normálnu súčasť starnutia, ale ta môže vzniknúť dôsledkom zdravotných problémov, ktoré sú bežné u starších ľudí. Nedostatok spánku môže byť spôsobený z liekov a iných liečebných postupov.

 

Máte dostatok spánku?

Dokážu ľudia odhadnúť, ako dlho v noci spali? Bohužiaľ, mnoho ľudí je nepresných pri odhadovaní toho koľko spali. Aktigrafické testy zistili, že ľudia všeobecne preceňujú dĺžku svojho spánku.

Najlepší spôsob, ako zistiť, či máte dostatok spánku, je poznamenať si čas, kedy idete spať a kedy sa zobudíte. Ak nemáte problémy so zaspávaním, môže Vám to trvá asi 15 až 20 minút, kým zaspíte. Pridajte týchto 20 minút k času, kedy ste šli do postele, a potom odčítajte od času, kedy ste sa prebudili. Je dĺžka Vášho spánku v odporúčanom rozmedzí 7-9 hodín?

 

Znaky toho, že máte príliš veľa spánku

  • Trvá viac ako 1 hodinu než zaspíte
  • Pravidelne sa zobúdzate pred svojim alarmom, ale v priebehu dňa sa cítite oddýchnutý
  • Počas dňa máte málo energie
  • Cítite sa depresívne
  • Zaznamenali ste prírastok hmotnosti z nedostatku aktivity

 

Znaky toho, že máte nedostatok spánku

  • Prebúdzate sa v noci zo stresu, zlého sna alebo kvôli poruchám spánku
  • Váš spánok trvá dlhšie ako zvyčajne
  • Ste náladový a podráždený
  • Pribrali ste na váhe
  • Počas dňa pociťujete ospalosť
  • Často zabúdate na veci, alebo mate slabé pracovné výsledky

 

Spíte príliš veľa alebo príliš málo?

Ako zistiť, či mate dostatok alebo nedostatok spánku? Reálne len vtedy, ak to ovplyvní Váš deň počas bdelosti.

Zvyčajne sa nemusíte obávať o Vaše zdravie, keď spite viac alebo menej ako ostatní ľudia. Ak však budete príliš dlho spať, môžu byť Vaši blízki na Vás nahnevaní, alebo to môže zhoršiť Vaše pracovné nasadenie na pracovisku. Väčšina ľudí však nemusí mať dôvod na obavy, ak sa ich dĺžka spánku dostane občas mimo stanovené normy. Možno si myslite, že príliš dlhý spánok je problém, že nadmerná dĺžka spánku je strata času a hypersomnia (nadmerná ospalosť) je klinický problém, ale nie všetci jedinci, ktorí dlho spia sú klasifikovaní ako osoby s nadmernou potrebou spánku. Vyšetrenie pri nadmernej spavosti vychádza z podrobnej anamnézy, ktorej súčasťou je polysomnografické vyšetrenie. Ak príliš dlhý spánok alebo naopak, veľmi málo spánku znižuje kvalitu Vášho života a zhoršuje taktiež Vaše sociálne postavenie, odporúčame liečbu na špecializovaných pracoviskách.


Koľko spánku potrebujeme?
4.7 (93.33%) 3 vote[s]