Prečo spíme?

Existujú tri druhy spánku: ľahký spánok, hlboký spánok a spánok REM. Väčšina dospelých v strednom veku a starších by pravdepodobne uprednostnila hlbší spánok pred ľahkým spánkom. Dôležité fyziologické funkcie sa však odohrávajú vo všetkých troch. Počas starnutia nastáva spoločná zmena v architektúre spánku – strata hlbokého spánku a jeho nahradenie ľahkým spánkom.

Deti ľahko prechádzajú do hlbokého spánku. Známa fráza “spať ako dieťa” sa viac-menej vzťahuje na obdobie bohaté na hlboký spánok. Toto je obdobie rastu a obnovy pre ľudský organizmus. Dokonca aj dospelí prežívajú nárast rastového hormónu počas prvého hlbokého spánku v noci.

Ak existuje nejaký typ spánku, po ktorom väčšina dospelých v strednom veku a starších ľudí túži viac, je to hlboký spánok. Keď prechádzame z mladšej dospelosti do stredného veku, dostávame menej hlbokého spánku a viac ľahšieho spánku. Intuitívne chceme hlbší spánok a ráno dokážeme ohodnotiť spánok predchádzajúcej noci ako dobrý, keď prebiehalo viac hlbokého spánku.

Vedci ešte nedokážu presne určiť, prečo spíme. Avšak vedia, že ľudia musia spať a že v skutočnosti ľudia môžu prežiť dlhšie bez jedla, než bez spánku. Spánok má veľa funkcií – alebo presnejšie, veľa vecí sa deje, keď spíme.

Vedci majú mnoho hypotéz o tom, prečo ľudia vyžadujú spánok:

  • Mozog má počas spánku šancu vykonávať dôležité neurónové spojenia.
  • Spánok poskytuje mozgu príležitosť reorganizovať údaje, aby mohol nájsť riešenie problému, spracovávať novo naučené informácie a organizovať a archivovať spomienky.
  • Spánok je čas na skutočný odpočinok. Spánok znižuje rýchlosť metabolizmu a spotrebu energie človeka.
  • Kardiovaskulárny systém si tiež dáva odpočinok počas spánku. Výskumníci zistili, že ľudia s normálnym alebo vysokým krvným tlakom majú 20 až 30% zníženie krvného tlaku a 10 až 20% zníženie srdcovej frekvencie.
  • Počas spánku má telo možnosť nahradiť chemikálie a opraviť svaly, iné tkanivá a starnúce alebo mŕtve bunky. Rastové hormóny sa uvoľňujú počas hlbokého spánku.

 

Aká je funkcia spánku? Nie je jediný účel. Telo robí veľa vecí počas spánku.

Rebecca Rehová na Harvardskej univerzite ponúka štyri možné dôvody pre spánok:

  • Zotavenie – odpočinok pre telo, rast buniek, upratovanie tela
  • Ochrana – udržiavanie ticha znižuje riziko napadnutia predátorom
  • Energetická regulácia – organizmus pri spánku používa menej energie
  • Konsolidácia pamäte – tvorba dlhodobých spomienok a učenie

 

Profesor David Prober, vymenúva štyri hypotézy:

  • Oprava poškodených buniek spôsobená životom. Malé zvieratá s vysokým metabolizmom spia väčšinu dňa. Veľké bylinožravce si vystačia len s niekoľkými hodinami spánku denne.
  • Dlhé obdobie intenzívneho odpočinku. Energetické zásoby tela sú doplnené.
  • Reorganizácia mozgu a pamäte. Synapsy sú vyčistené. To je dôvod, prečo sa prebúdzame s pocitom osvieženia a možno aj optimistickejšie.
  • Posilnenie pamäte a učenia.

 

Spánok je o cykloch. Prechádzame jednotlivými cyklami jeden po druhom. Prebúdzanie (stupeň 0) prechádza do NREM spánku – štádium 1, po ktorom nasleduje štádium 2, po ktorom nasleduje štádium 3 a potom REM spánok (stupeň R). Po REM sa mozog môže krátko prebudiť (možno na menej ako minútu) alebo prejsť priamo do štádia 1 , Každý cyklus trvá asi 90 minút.

 

Ospalosť je tiež súčasťou každodenného života.

Nie samo o sebe indikuje poruchu. Ospalosť je niečo, čo každý človek cíti ako súčasť normálneho života, aj keď je zdravý. Napriek tomu môže byť tiež symptómom, alebo aspoň znakom ochorenia. Rozlíšenie medzi normálnou ospalosťou a príznakom niečoho iného je jeho frekvencia a čas. Existuje aj intenzita ospalosti. Vieme subjektívne určiť, že sa niekedy cítime viac ospalí ako ostatní.

Ospalosť je tiež príznakom mnohých iných chorôb a porúch, nielen porúch spánku.

 

Spánková deprivácia vedie k úrazom

Spánková deprivácia (dlhší stav bdelosti bez spánku) vedie k fyzickému zraneniu. Epidemiológovia ukázali, že u ľudí všetkých vekových kategórií je viac pravdepodobné, že sa zrania, keď nemajú dostatočný spánok. Spánková deprivácia spôsobuje častejšie priemyselné havárie a nehody automobilov. V epidemiologickej štúdii sa dospelo k záveru, že u ľudí s chronickou nespavosť je 2,5 až 4,5 krát vyššia pravdepodobnosť nehody. U starších ľudí s nedostatkom spánku dochádza častejšie k pádom a zlomenine kostí.

Úmrtia spôsobené ospalosťou si každý rok vyžiadajú tisíce životov a majú za následok milióny automobilových nehôd. Čím viac sa na nespavosť pozeráme, tým sa zdá byť horšia. Jej účinky nie sú len o frustrácii jedinca, ale týkajú sa celého života človeka a spoločnosti ako celku. Dlho je známe, že cytokíny – biochemické látky, ktoré sa zvyčajne považujú za súčasť imunitného systému – sa podieľajú na regulácii spánku. A vedci dokonca zistili, že aj čiastočná strata spánku vedie k nižšiemu počtu prirodzených zabijakov – buniek v krvnom riečisku.

Dôležitosť spánku

Vieme, že spánok pomáha pri vzdelávaní –  oddýchnutý mozog sa ľahšie učí. Ale čo vzdelávanie o dôležitosti spánku? Ľudí v oblasti verejného zdravia veľmi znepokojuje zdravotná gramotnosť a či ľudia naozaj vedia o dôležitosti spánku. Mnoho ľudí pravdepodobne vie o dôležitosti spánku, ale radšej obetujú spánok kvôli iným záujmom a záväzkom.

Kognitívna behaviorálna terapia, ktorá je najlepším dlhodobým riešením pre nespavosť, obsahuje veľa nových inštrukcií a vyžaduje od pacienta, aby sa snažil učiť a prijímať nové návyky a postoje. Účinnosť terapie sa odhaduje na 40% až 50%. Zlyhanie tejto terapie by sa mohlo pripísať lenivosti, konfliktu s inými udalosťami v životoch pacientov, v presvedčení, že farmakologický prístup je lepší, alebo všeobecne zníženému stupňu vnímania, že problémový spánok je problém, ktorý stojí za to riešiť.

Zlepšenie spánkovej hygieny je vždy odporúčané pre ľudí s problémami so spánkom. Ľahostajný postoj mnohých ľudí k dôležitosti spánku spôsobuje, že príliš veľa ľudí ignoruje túto dôležitú časť života. Väčšina lekárov sa však zhoduje na tom, že široká verejnosť musí venovať väčšiu pozornosť otázkam kvalitného spánku.