Rady pre dobrý spánok

Rady pre dobrý spánok

Správne návyky pre zdravý spánok môžu zmeniť kvalitu nášho života. Pokúste sa dôsledne dodržiavať nasledujúce rady pre dobrý spánok:

 

1. Dodržujte spánkový režim a snažte za zaspávať a vstávať v rovnakom čase aj cez víkendy. Pomáha to regulovať vnútorné hodiny, správne nastavenie vášho tela a taktiež vám to pomôže so zaspávaním a udrží Vás to v spánkovom režime celú noc.

 

Prečítajte si článok “Koľko spánku potrebujeme?” a dozviete sa aký je optimálny čas spánku.

 

2. Nacvičte si relaxačný rituál pred spaním. Relaxačná rutinná činnosť tesne pred spaním, vykonávaná mimo jasných svetiel, pomáha oddeliť váš spánkový čas od aktivít, ktoré môžu spôsobiť vzruch, stres alebo úzkosť, čo môže sťažiť zaspávanie.

 

3. Vyhnite sa spánku najmä v popoludňajších hodinách, ak máte problémy so spánkom. Zdriemnuť si po obede vám môže pomôcť a nakopnúť vás do ďalších hodín, ale ak zistíte, že nemôžete v noci zaspať, radšej sa popoludňajšiemu „šlofíku“ vyhnite.

 

4. Cvičte každý deň. Intenzívne cvičenie je najlepšie, ale aj ľahké cvičenie je lepšie ako žiadna aktivita. Cvičte kedykoľvek môžete, ale nie na úkor spánku.

 

5. Pripravte si spálňu pre zdravý a dobrý spánok. Navrhnite si prostredie na spánok a vytvorte podmienky, ktoré potrebujete pre kvalitný a zdravý spánok. Vaša spálňa by mala mať teplotu cca 18 stupňov celzia. Vo vašej spálni by nemal byť žiadny hluk, ktorý by mohol rušiť váš spánok a taktiež žiadne svetlo. Zvážte použitie zatemňovacích závesov, alebo masky na očí, chráničov sluchu, prístroj s „bielym šumom“, zvlhčovačov vzduchu a ďalších zariadení.

 

6. Spite na pohodlnom matraci a vankúšoch. Skontrolujte, či je matrac pohodlný a poskytuje dostatočnú podporu. Matrac, ktorý už používate roky, možno prekročil očakávanú životnosť. Dĺžka životnosti kvalitného matraca je približne 9 alebo 10 rokov. Zaobstarajte si pohodlné vankúše a urobte spálňu atraktívnu a príjemnú pre spánok. Spálňa by mala byť taktiež bez alergénov, ktoré by vás mohli ovplyvniť, a bez predmetov, ktoré by mohli spôsobiť pošmyknutie alebo pád, ak musíte v noci vstávať z postele.

 

Široký výber zdravých matracov nájdete v tomto e-shope. Odporúčame Vám matrac BE KATARINA 10 NEW, ktorý má spevnené stredové jadro a anatomické profilovanie pre kvalitnejší spánok. Jedná sa o kvalitný matrac vyrobený na Slovensku.

 

7. Vyhnite sa alkoholu, cigaretám a ťažkým jedlám na večeru. Alkohol, cigarety a kofeín môžu taktiež narušiť spánok. Konzumácia veľkých alebo korenených jedál môže spôsobiť nepríjemné pocity pri trávení, ktoré môže sťažiť spánok a zaspávanie. Ak je to možné, vyhnite sa jedeniu veľkých jedál dve až tri hodiny pred spaním. Ak máte stále hlad, vyskúšajte ľahké občerstvenie 45 minút pred spaním.

 

8. Vaše telo potrebuje čas na prechod do režimu spánku, takže poslednú hodinu pred spaním strávte upokojujúcou činnosťou, napríklad čítaním. Niektorým ľudom môže používanie elektronického zariadenia, ako je napríklad laptop, sťažiť zaspávanie, pretože určitý typ svetla vyžarovaného z obrazoviek týchto zariadení aktivuje činnosť mozgu. Ak máte problémy so spánkom, vyhnite sa elektronike pred spaním alebo uprostred noci.

 

9. Ak nemôžete spať, choďte do inej miestnosti a urobte niečo relaxačné, kým sa nebudete cítiť unavení. Najlepšie je povynášať pracovné materiály, počítače a televízory z prostredia na spanie. Posteľ používajte iba na spánok a sex, aby ste posilnili spojenie medzi posteľou a spánkom.

 

10. Ak máte stále problémy so spánkom, neváhajte a porozprávajte sa so svojím lekárom alebo nájdite odborníka na spánok.