Stupne obezity – aké sú riziká na jednotlivých stupňoch?

Pozeráte sa na svoj obvod pása a hovoríte si, že stále nejde o nič také hrozné? Aj keď vás nechceme strašiť, jeho veľkosť môže naznačovať, že vás sužuje obezita. Ako sa robí výpočet nadváhy? A je rovnaká obezita u žien a obezita u mužov? Na to všetko a oveľa viac sa pozrieme v nasledujúcich niekoľkých odsekoch.

Ideálny obvod pása je u každého človeka trochu iný. Veľa záleží na vašej výške a ďalších parametroch, preto pre neho neexistuje žiadne jednotné číslo. Problém je v tom, že často mávame nad svojou hmotnosťou rukou aj vo chvíli, keď sa to práve nehodí.

Jedným z problémov, ktorý sa môže spájať s vyššou telesnou hmotnosťou, je diabetes. Z toho dôvodu sa rozhodne oplatí poznať príznaky cukrovky, vďaka ktorým včas vyhľadáte pomoc lekára. Veľa nebezpečná ale môže byť aj choroba dna. Deň vám môže ďalej znepríjemňovať napríklad aj boľavé koleno, ktoré neznesie dlhodobé zaťaženie a podobne.

Čo spôsobuje obezitu? Aké sú jej stupne? A súvisí spolu nejako obezita a BMI?

Čo je obezita?

Stupne obezity - aké sú riziká na jednotlivých stupňoch?

Obezita je termín, ktorý označuje otylosť. Vo svojej podstate to znamená, že vaše telo má zbytočne veľké energetické rezervy. To by samo o sebe možno tak nevadilo, negatívnym dopadom obezity však býva aj zhoršený zdravotný stav. Zaujímavosťou je, že obezitou nemusia trpieť len ľudia, ale napríklad aj zvieratá. Typicky hovoríme o domácich maznáčikoch a nie o divokých zvieratách, ktoré nemajú pravidelný prístup k potrave a majú oveľa väčšie množstvo pohybu.

Stupne obezity

Obezita sa rozdeľuje do niekoľkých stupňov , na základe ktorých dokážeme posudzovať jej vážnosť.

Obezita 1. stupňa znamená, že je vaša BMI v rozmedzí 30 až 34,9. Obezita 2. stupňa sa pohybuje v rozmedzí BMI 35 až 39,9. Obezita 3. stupňa, ktoré sa tiež niekedy hovorí morbídna nadváha, znamená, že máte BMI nad 40.

Obvykle platí, že čím vyšší stupeň obezity máte, tým je to pre vás organizmus horšie. Okrem zvýšenej hladiny cholesterolu vás môžu trápiť problémy s krvným cukrom, zlá pohyblivosť, nízke sebavedomie, rýchle zadýchávanie a podobne. Niektoré zdroje tiež uvádzajú, že vyššia telesná hmotnosť môže mať negatívny vplyv aj na vznik niektorých druhov rakoviny a na horšiu plodnosť.

Limity merania BMI

Stupne obezity - aké sú riziká na jednotlivých stupňoch?

Aj keď sa v dnešnej dobe stále veľa používa meranie BMI, táto metóda nie je za všetkých okolností spoľahlivá. Napríklad ľudia, ktorí obezitou netrpia, ale majú veľmi aktívne svalové hmoty, môžu mať vyššie BMI aj napriek tomu, že ich možno považovať za štíhle. (Svaly totiž niečo vážia.) Pokiaľ sa teda svojím životným štýlom a zdravotným stavom odlišujete od priemeru, nemusí ísť o najspoľahlivejší ukazovateľ.

Oveľa lepším riešením je obvod pása, ktorý zvládnete zmerať krajčírskym metrom. Ako zmerať obvod pása je veľmi jednoduché. Ak ste muž a obvod je väčšia ako 94 cm, potom trpíte nadváhou. U žien je potom nadváha čokoľvek nad 80 cm.

Čo sa týka obezity, ide o obvod pása 102 cm u mužov ao 88 cm u žien.

Riziká obezity pre mužov a ženy

V súčasnej dobe sa prichádza na to, že obezita môže mať na mužov a ženy trochu rozdielne vplyvy. Napríklad zvýšená telesná hmotnosť u žien u nich môže zvyšovať riziko vzniku cukrovky 2. typu viac ako tomu je u mužov. Na druhú stranu, u mužov sa s obezitou zvyšuje riziko vzniku ochorenia obličiek a CHOCHP.

Vplyv obezity na zdravotný stav mužov a žien sa ešte stále skúma. Vzhľadom na ďalšie negatívne efekty na obe pohlavia si však musia dávať na svoj zdravotný stav pozor všetci ľudia bez rozdielu.

Rizikové faktory pre vznik obezity

Aj keď si väčšina ľudí povie, že za nadváhu a obezitu si môže každý sám, tak úplne to zase neplatí. Samozrejme, nemôžeme mávať rukou nad faktormi, ktoré súvisia so životným štýlom človeka. Na druhú stranu, na vznik obezity má vplyv aj naša genetika.

Medzi hlavné rizikové faktory radíme:

  • Vrodené predispozície (ak majú vaši rodičia nadváhu, potom existuje vyššie riziko nadváhy aj u vás)
  • Konzumáciu priemyselne spracovaných potravín
  • Závislosť na cukre
  • Reakciu tela na inzulín
  • Užívanie niektorých liekov (napríklad antidepresív)

Dá sa proti nej bojovať?

Stupne obezity - aké sú riziká na jednotlivých stupňoch?

Teraz sa pozrieme na zásady zdravého chudnutia , ktoré by vám mohli pomôcť sa vymaniť zo začarovaného kruhu.

V prvom rade je veľmi dôležitá vaša vnútorná výživa, v ktorej by nemal chýbať horčík , vitamín D3, vitamíny skupiny B a mnoho ďalších dôležitých živín. Vzhľadom na to, že sa väčšina z týchto látok nachádza v čerstvom ovocí, zelenine, strukovinách, kyslých a fermentovaných mliečnych výrobkoch a podobne, snažte sa obmedziť prísun polotovarov a najrôznejších chuťoviek a siahajte primárne po čerstvých ingredienciách. Tiež sa snažte čítať zloženie a vyberajte si také výrobky, ktoré obsahujú len minimum pridaných látok. (Príklad: Namiesto sladkého jogurtu s príchuťou, v ktorom je množstvo cukru a éčok, si vyberte kvalitný biely jogurt bez cukru a doma si doň nakrájajte čerstvé ovocie.)

Redukciu hmotnosti môžete podporiť aj tým, že obmedzíte popíjanie sladkých štiav, alkoholu a čajov a namiesto nich dáte prednosť nesladeným čajom, káve a vode. (Ktorú môžete ochutiť napríklad mätou a uhorkou.) V neposlednom rade sa tiež naučte pripravovať jedlá doma, pretože potom budete mať dobré povedomie o tom, čo pokrmy obsahujú a ľahšie si tak postrážite „diétu“.

Čo sa týka cvičenia, s tým začnite skôr opatrne. Nadváha aj obezita zaťažuje kĺby, preto pre vás hneď na začiatku nebude príliš dobré behanie. (Pretože to už samo o sebe kĺby zaťažuje dosť.) Váš organizmus navyše nemusí zvládnuť rýchle tempo. Z toho dôvodu si vyberajte napríklad svižnejšiu chôdzu a plávanie. Oba druhy pohybu pomáhajú s chudnutím, ale prehnane nezaťažia váš pohybový aparát. Akonáhle sa zlepší vaša fyzička a dôjde k strate prvých kíl, môžete vyskúšať aj niečo náročnejšie.

Ďalej pri boji s obezitou a nadváhou vyskúšajte:

  • Dostatok spánku
  • Redukciu stresu
  • Nastavovanie realistických cieľov
  • Psychologickú podporu (pomôcť by vám mohla napríklad terapia)

V neposlednom rade si tiež uvedomte, že nejde o diétu alebo o krátkodobú zmenu životného štýlu, ale o kompletnú premenu vašich životných návykov. Po dosiahnutí ideálnej váhy teda neskĺznite k svojim starým zlozvykom.

Samozrejme, pokiaľ to inak nepôjde, lekár vám môže ponúknuť lieky na obezitu a injekcie na obezitu, vždy ide ale až o krajné riešenie, ku ktorému sa pristupuje až vo chvíli, keď všetko ostatné zlyhá.

Ako teda vidíte, s obezitou a nadváhou to nie je úplne jednoduché, keď sa ale rozhodnete niečo robiť, veríme, že sa vám ich nakoniec podarí úspešne prekonať.

Riešili ste niekedy so svojím lekárom problémy s hmotnosťou? Ak áno, čo vám s nimi pomohlo?

Nepřehlédněte:  Detské probiotiká a laktobacily - aké zvoliť pre svoje dieťa?

 

Chcete konečně zhubnout?

✔️ Ověřené keto diety pro rok 2024    ✔️ Srovnání účinnosti, ceny a výběru jídel    ✔️ Zkušenosti a recenze zákazníků

Srovnání keto diet

Vložiť komentár