Účinky kávy na ľudský organizmus

Účinky kávy na ľudský organizmus

Zdravotné účinky kávy na ľudský organizmus sú kontroverzné. Napriek tomu čo ste počuli, je veľa dobrých vecí, ktoré možno o káve povedať. Káva obsahuje veľké množstvo antioxidantov a je spojená so zníženým rizikom mnohých ochorení. Obsahuje však aj kofeín, stimulant, ktorý môže spôsobiť problémy niektorým ľuďom a narušiť spánok.


V tomto článku sa pozrieme na kávu a jej účinky na zdravie v pozitívnom ale aj v negatívnom svetle.


 

Káva obsahuje niektoré základné živiny a je mimoriadne nabitá antioxidantmi.

Káva je bohatá na množstvo živín, ktoré sa prirodzene nachádzajú v kávových zrnách.

 

Typická šálka kávy (240 ml) obsahuje:

 

  • Vitamín B2 (riboflavín): 11% DD
  • Vitamín B5 (kyselina pantoténová): 6% DD
  • Vitamín B1 (tiamín): 2% DD
  • Vitamín B3 (niacín): 2% DD
  • Folate: 1% DD
  • Mangán: 3% DD
  • Draslík: 3% DD
  • Horčík: 2% DD
  • Fosfor: 1% DD

 

Nemusí sa to zdať veľa, ale skúste to vynásobiť počtom šálok, ktoré denne pijete – káva môže prispieť k významnej časti denného príjmu živín.

 

Káva obsahuje kofeín, stimulátor, ktorý posilňuje funkciu mozgu a podporuje metabolizmus

Kofeín je najpoužívanejšou psychoaktívnou látkou na svete. Aj nealkoholické nápoje, čaj a čokoláda obsahujú kofeín, ale káva je najväčším zdrojom kofeínu. Obsah kofeínu v jednej šálke sa môže pohybovať od 30 do 300 mg, ale priemerná šálka kávy obsahuje približne 90-100 mg.

Kofeín je známy stimulant. V mozgu blokuje funkciu inhibičného neurotransmiteru (mozgový hormón), ktorý sa nazýva adenozín. Blokovaním adenozínu zvyšuje kofeín aktivitu vo vašom mozgu a uvoľňuje iné neurotransmitery ako norepinefrín a dopamín. To znižuje únavu a zvyšuje pozornosť.

Množstvo štúdií dokazuje, že kofeín môže viesť k krátkodobému zvýšeniu funkcie mozgu, zlepšeniu nálady, reakčnej doby, ostražitosti a všeobecnej kognitívnej funkcii. Kofeín môže tiež zvýšiť metabolizmus o 3-11% a výkon v priemere o 11-12%.

Niektoré z týchto účinkov sú však krátkodobé. Ak pijete kávu každý deň, budete si vytvárať toleranciu a tým budú účinky kofeínu pôsobiť menej.

 

Káva môže chrániť váš mozog pred Alzheimerovou a Parkinsonovou chorobou

Alzheimerova choroba je najbežnejšou neurodegeneratívnou chorobou na svete a hlavnou príčinou demencie. Štúdie ukázali, že konzumenti kávy majú až o 65% nižšie riziko vzniku Alzheimerovej choroby.

Parkinsonova choroba je druhou najbežnejšou neurodegeneratívnou chorobou a je spôsobená smrťou neurónov generujúcich dopamín v mozgu.

Konzumenti kávy majú o 32-60% nižšie riziko Parkinsonovej choroby. Čím viac ľudia pijú kávu, tým je riziko nižšie.

 

Konzumenti kávy majú oveľa nižšie riziko vzniku diabetu 2. typu

Diabetes typu 2 je charakterizovaný zvýšenou hladinou cukru v krvi spôsobenou rezistenciou na účinky inzulínu. Táto bežná choroba sa rozšírila za niekoľko desaťročí až desať-krát a teraz postihuje viac ako 300 miliónov ľudí.

Zaujímavé je, že vedecké štúdie dokazujú, že užívatelia kávy môžu mať o 23-67% znížené riziko vzniku tohto ochorenia.

 

Popíjanie kávy znižuje riziko vzniku ochorenia pečene

Pečeň je neuveriteľne dôležitý orgán, ktorý má vo vašom tele stovky rôznych funkcií. Je citlivý na nadmerný príjem alkoholu a fruktózy.

Konečná fáza poškodenia pečene sa nazýva cirhóza a väčšina vašej pečene sa premení na tkanivo jazvy. Konzumenti kávy majú až o 84% nižšie riziko vzniku cirhózy.

Rakovina pečene je tiež bežná. Je druhou najbežnejšou príčinou úmrtia na rakovinu po celom svete. Konzumenti kávy majú až o 40% nižšie riziko vzniku rakoviny pečene.

 

Káva znižuje riziko vzniku depresie

Depresia je najčastejšia duševná porucha na svete a vedie k výrazne zníženej kvalite života.

V jednej Harvardskej vedeckej štúdii z roku 2011 vedci zistili, že ľudia, ktorí vypili viac kávy, mali o 20% nižšie riziko vzniku depresie.

V ďalšej vedeckej štúdií zistili, že ľudia ktorí vypili štyri alebo viac šálok kávy denne, mali o 53% nižšiu pravdepodobnosť, že spáchajú samovraždu.

 

Niektoré štúdie ukazujú, že káva predlžuje život

Vzhľadom na to, že konzumenti kávy majú nižšie riziko vzniku mnohých bežných smrteľných chorôb káva vám môže predĺžiť život. Dlhodobý výskum u 402 260 osôb vo veku 50-71 zistil, že konzumenti kávy žili dlhšie o 12-13 rokov.

 


Nebolo by správne hovoriť len o kladných účinkoch kávy bez toho, aby sme sa zmienili o negatívnom dopade kávy.


 

Negatívne účinky kávy na organizmus:

 

Kofeín môže spôsobiť úzkosť a narušiť spánok

Pravdou je, že aj s kávou sú spojené negatíva, hoci všetko to závisí od jednotlivca.

Konzumácia príliš veľkého množstva kofeínu môže viesť k nervozite, úzkosti, môže spôsobiť búšenie srdca a dokonca aj zhoršiť záchvaty paniky. Ak ste citliví na kofeín a máte tendenciu byť nadmerne stimulovaní, možno by ste sa mali vyhnúť káve úplne.

Ďalším nežiaducim vedľajším účinkom je, že káva môže narušiť spánok. Ak káva znižuje kvalitu Vášho spánku, skúste nepiť kávu v neskorších hodinách, najlepšie už po 14:00 hodine.

 

Kofeín je návykový a vynechanie niekoľkých šálok môže viesť k abstinenčným príznakom.

Ďalšou problémom kofeínu je to, že môže viesť k závislosti. Keď ľudia konzumujú kofeín pravidelne, stanú sa voči nemu tolerantní. Potom je potrebná väčšia dávka na dosiahnutie rovnakých účinkov.

Keď ľudia vynechajú príjem kofeínu, môžu dostať abstinenčné príznaky, ako sú bolesti hlavy, vyčerpanie a podráždenosť. Môže to trvať niekoľko dní. Tolerancia a abstinenčné príznaky sú znaky fyzickej závislosti.

 

 

Rozdiel medzi kávou bez kofeínu a s kofeínom

Niektorí ľudia majú viac v obľube kávu bez kofeínu ako bežnú kávu s kofeínom. Káva bez kofeínu sa zvyčajne vyrába opláchnutím kávových zŕn s chemickými rozpúšťadlami. Tento proces sa opakuje, kým sa neodstráni väčšina kofeínu.

Majte na pamäti, že aj káva bez kofeínu obsahuje určitý kofeín, ale oveľa menej ako bežná káva. Káva bez kofeínu nemá rovnaké zdravotné výhody ako bežná káva.

 

Ako maximalizovať prínosy kávy pre zdravie

Existuje niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť na maximalizáciu priaznivých účinkov kávy na zdravie. Najdôležitejšie je, aby do kávy nebolo pridávané veľké množstvo cukru.

Ďalšou technikou je príprava kávy s papierovým filtrom. Nefiltrovaná káva – napríklad turecká káva obsahuje kafestol, látku, ktorá môže zvýšiť hladinu cholesterolu.

Majte na pamäti, že niektoré kávové nápoje v kaviarňach obsahujú stovky kalórií a veľa cukru. Tieto nápoje sú nezdravé, ak sa konzumujú pravidelne.

Nekonzumujte nadmerné množstvo kávy.


Účinky kávy na ľudský organizmus
4 (80%) 1 vote