Vitamín D – účinky a príznaky pri nedostatku

Vitamín D – účinky a príznaky pri nedostatku

Vitamín D, tiež známy ako slnečný vitamín, je produkovaný telom ako odpoveď na vystavenie slnku. Môže sa tiež konzumovať v potravinách alebo doplnkoch stravy. Dostatočný príjem vitamínu D je dôležitý z mnohých dôvodov, vrátane udržiavania zdravých kostí a zubov. Môže tiež chrániť proti rôznym chorobným stavom, ako je rakovina, diabetes typu 1 a roztrúsená skleróza.

 

Vitamín D – účinky na zdravie

Vitamín D má v ľudskom organizme niekoľko úloh:

 

  • Podieľa sa na zdraví kostí a zubov.
  • Podporuje zdravie imunitného systému, mozgu a nervového systému.
  • Reguluje hladiny inzulínu a pomáha pri liečbe diabetu.
  • Podporuje pľúcne funkcie a kardiovaskulárne zdravie.
  • Ovplyvňuje gény zapojené do vývoja rakoviny.

 

Čo je to vitamín D?

Vitamín D v skutočnosti nie je vitamín. Napriek tomuto názvu sa vitamín D považuje za pro-hormón a nie je vitamín. Vitamíny sú živiny, ktoré telo nedokáže vytvoriť, a preto ich musíme užívať prostredníctvom našej stravy.

Vitamín D však môže naše telo syntetizovať, keď slnečné svetlo zasiahne našu pokožku.

Odhaduje sa, že rozumné vystavenie slnku na holú pokožku počas 5-10 minút 2-3 krát týždenne umožňuje väčšine ľudí produkovať dostatok vitamínu D, ale vitamín D sa rozpadá pomerne rýchlo, čo znamená, že zásoby sa môžu míňať rýchlo, najmä v zime.

Nedávne štúdie naznačujú, že podstatné percento globálnej populácie má nedostatok vitamínu D.

 

Zdravotné účinky vitamínu D

 

1) Vitamín D pre zdravé kosti

Vitamín D je životne dôležitý pre zdravie kostí. Vitamín D hrá podstatnú úlohu pri regulácii vápnika a udržiavaní hladín fosforu v krvi, čo sú dva faktory, ktoré sú mimoriadne dôležité pre udržanie zdravých kostí.

Potrebujeme vitamín D, ktorý urýchľuje vstrebávanie vápnika v čreve a zvyšuje jeho koncentráciu v krvi, čo stimuluje adekvátnu mineralizáciu kostného tkaniva. Nedostatok vitamínu D u detí môže spôsobiť rachity, ochorenie charakterizované ohnutými nôžkami spôsobené mäkšími kosťami.

U dospelých sa nedostatok vitamínu D prejavuje ako osteomalácia (zmäkčenie kostí) alebo osteoporóza. Osteomalacia má za následok slabú kostnú hustotu a svalovú slabosť. Osteoporóza je najčastejšou chorobou kostí u žien po menopauze a starších mužov.

 

2) Znížené riziko chrípky

Deti, ktoré dostávali denne odporúčanú dávku vitamínu D počas 4 mesiacov v období zimy, mali znížené riziko infekcie chrípky o viac ako 40 percent.

 

3) Znížené riziko cukrovky

Niekoľko pozorovacích štúdií ukázalo vzťah medzi koncentráciami vitamínu D v krvi a rizikom cukrovky 2. typu. U ľudí s diabetom 2. typu môže nedostatočná hladina vitamínu D negatívne ovplyvniť sekréciu inzulínu a glukózovú toleranciu. V jednej konkrétnej štúdii mali deti, ktoré dostali 2 000 IU vitamínu D denne, o 88% nižšie riziko vzniku cukrovky typu 1.

 

4) Zdravé dojčatá

Deti s normálnym krvným tlakom, ktorým bolo podaných 2 000 medzinárodných jednotiek (IU) denne, mali po 16 týždňoch signifikantne nižšiu tuhosť steny tepien v porovnaní s deťmi, ktorým sa podávalo iba 400 IU denne.

Nízka hladina vitamínu D je tiež spojená s vyšším rizikom a závažnosťou atopických detských ochorení a alergických ochorení, vrátane astmy, atopickej dermatitídy a ekzému. Vitamín D môže zvýšiť protizápalové účinky glukokortikoidov, čo môže byť užitočné ako podporná liečba pre ľudí s astmou rezistentnou na steroidy.

 

5) Zdravé tehotenstvo

Tehotné ženy, ktoré majú nedostatok vitamínu D, sa zdajú byť vystavené väčšiemu riziku vzniku preeklampsie a potrebe cisárskeho rezu. Je tiež dôležité poznamenať, že vysoká hladina vitamínu D počas tehotenstva bola spojená so zvýšeným rizikom potravinovej alergie u dieťaťa počas prvých 2 rokov života.

 

6) Prevencia rakoviny

Vitamín D je mimoriadne dôležitý pre reguláciu rastu buniek a pre komunikáciu medzi bunkami. Niektoré štúdie naznačujú, že kalcitriol (hormonálne aktívna forma vitamínu D) môže znížiť progres rakoviny tým, že spomalí rast a vývoj nových krvných ciev v rakovinovom tkanive, zvyšuje smrť rakovinových buniek a znižuje proliferáciu buniek a metastázy. Vitamín D ovplyvňuje viac ako 200 ľudských génov, ktoré by mohli byť narušené, keď máme nedostatok vitamínu D.

Nedostatok vitamínu D je tiež spojený so zvýšeným rizikom kardiovaskulárnych ochorení, hypertenzie, roztrúsenej sklerózy, autizmu, Alzheimerovej choroby, reumatoidnej artritídy, astmy a prasacej chrípky, avšak sú potrebné spoľahlivejšie štúdie pred tým, než sa tieto asociácie dokážu preukázať. Mnohé z týchto prínosov vitamínu D majú pozitívny účinok na imunitný systém.

 

Odporúčaný príjem vitamínu D

Množstvo vitamínu D, ktoré potrebujete, závisí od vášho veku. Príjem vitamínu D sa môže merať dvoma spôsobmi: v mikrogramoch (mcg) a medzinárodných jednotkách (IU). Jeden mikrogram vitamínu D sa rovná 40 IU vitamínu D.

Odporúčaný príjem vitamínu D počas celého života bol v roku 2010 aktualizovaný americkými inštitútmi medicíny (IOM) a sú v súčasnosti na hodnotách:

 

Dojčatá 0-12 mesiacov: 400 IU (10 mcg).

Deti vo veku 1 až 18 rokov: 600 IU (15 mcg).

Dospelí vo veku do 70: 600 IU (15 mcg).

Dospelí nad 70: 800 IU (20 mcg).

Tehotné alebo dojčiace ženy: 600 IU (15 mcg).

 

Nedostatok vitamínu D

Aj keď telo môže vytvárať tento vitamín, existuje mnoho dôvodov, prečo môžete mať nedostatok vitamínu D. Napríklad tmavšia farba kože a použitie opaľovacích krémov znižujú schopnosť tela absorbovať vyžarovanie ultrafialového žiarenia B (UVB) zo slnka potrebného na výrobu vitamínu D.

Opaľovací krém s ochranným faktorom proti slnečnému žiareniu (SPF) 30 môže znížiť schopnosť tela syntetizovať vitamín o 95 percent. Ak chcete aby organizmus začal s produkciou vitamínu D, koža musí byť priamo vystavená slnečnému žiareniu, ktoré nie je pokryté oblečením.

VITAMÍN D - lekáreň >>

Ľudia, ktorí žijú v severných zemepisných šírkach alebo v oblastiach s vysokým znečistením, pracujú v noci a zostávajú doma počas dňa, by mali konzumovať extra vitamín D z potravinových zdrojov a doplnkov stravy vždy, keď je to možné. Dojčatá, ktoré sú výlučne dojčené, potrebujú doplnok vitamínu D, najmä ak sú tmavšej farby alebo sú len minimálne vystavené slnečnému žiareniu. Americká pediatrická akadémia odporúča, aby všetky dojčené deti dostávali 400 IU denne perorálneho doplnku vitamínu D. Sú k dispozícii aj kvapky vyrobené špeciálne pre deti.

Aj keď je možné užívať doplnky vitamínu D, najlepšie je, získavať akýkoľvek vitamín alebo minerál prostredníctvom prírodných zdrojov.

 

Príznaky nedostatku vitamínu D

 

Nedostatok vitamínu D môže spôsobovať:

  • Častejšie infekcie a nachladenie.
  • Únavu.
  • Bolesť kosti a chrbta.
  • Depresívnu náladu.
  • Zhoršené hojenie rán.
  • Strata vlasov.
  • Bolesť svalov.
Pozrieť ponuku vitamínov D

Ak nedostatok vitamínu D pokračuje dlhú dobu, môže to mať za následok:

  • obezitu
  • cukrovku
  • vysoký tlak
  • depresie
  • fibromyalgia
  • syndróm chronickej únavy
  • osteoporóza
  • neurodegeneratívne choroby, ako je Alzheimerova choroba

 

Nedostatok vitamínu D môže tiež prispieť k rozvoju určitých druhov rakoviny, najmä rakoviny prsníka, prostaty a hrubého čreva. Trochu podrobnejšie to vysvetľujeme nižšie v článku.

 

Vitamín D – kde sa nachádza?

Slnečné svetlo je najbežnejším a najvýkonnejším zdrojom vitamínu D. Najbohatšími zdrojmi vitamínu D sú rybí olej a mastné ryby. Tu je zoznam potravín s vyššími hladinami vitamínu D:

 

olej z tresčej pečene – 1 polievková lyžica: 1360 IU

sleď, čerstvý, surový – 113,4 g: 1 056 IU

mečiar, varený – 113.4 g: 941 IU

surové huby maitake – 1 šálka: 786 IU

losos, varený – 4 113,4 g: 596 IU

sardinky, konzervované – 113,4 g: 336 IU

mlieko – 1 šálka: 120 IU

tuniak, konzervovaný vo vode – 85 g: 68 IU

väčšie vajce – 44 IU

 

Predávkovanie vitamínom D

Horná hranica odporúčaná pre vitamín D je 4 000 IU denne. Národný inštitút zdravia (NIH) však naznačil, že toxicita vitamínu D je nepravdepodobná pri dennom príjme do 10 000 IU denne.

Nadmerná konzumácia vitamínu D (hypervitaminóza D) môže viesť k nadmernej kalcifikácii kostí a vytvrdzovaniu krvných ciev, obličiek, pľúc a srdca. Najčastejšie príznaky predávkovania vitamínom D sú bolesť hlavy a nevoľnosť. Predávkovanie vitamínom D môže spôsobiť aj stratu chuti do jedla, sucho v ústach, vracanie, zápchu alebo hnačku.

Najlepšie je prijímať požadovaný vitamín D z prírodných zdrojov. Pri výbere doplnkov si starostlivo vyberajte značku. Ak chcete kúpiť doplnky vitamínu D, skvelým spôsobom je on-line nákup. V overenom online obchode môžete nájsť aj stovky recenzií od zákazníkov na doplnky vitamínu D.

Pre dobré zdravie a prevenciu pred ochoreniami je najdôležitejší celkový spôsob stravovania a životný štýl. Dôležité je jesť pestrú stravu, ako sústrediť sa na jednotlivé živiny.


Vitamín D – účinky a príznaky pri nedostatku
5 (100%) 6 vote[s]