Vitamíny a minerály, ktoré zrýchľujú metabolizmus

Vitamíny a minerály, ktoré zrýchľujú metabolizmus

Metabolizmus je proces, ktorý telo používa na rozkladanie potravín a živín pre energiu a na podporu rôznych funkcií. To, čo ľudia jedia, vrátane vitamínov a minerálov, ovplyvňuje ich metabolizmus.

Rýchlejší metabolizmus spaľuje kalórie rýchlejšie ako pomalý metabolizmus. S rýchlejším metabolizmom je menej pravdepodobné, že človek priberie na váhe. Metabolizmus človeka vekom prirodzene spomaľuje.

Niektoré vitamíny a minerály pomáhajú udržať funkciu metabolizmu na efektívnej úrovni. Zatiaľ čo doplnky stravy môžu pomôcť, zdravé potraviny sú stále najlepším zdrojom vitamínov a minerálov.

 

Pozrime sa bližšie na 5 najlepších vitamínov a minerálov, ktoré udržujú a posilňujú telesné funkcie, vrátane metabolizmu a podporujú kontrolu hmotnosti:

1. Vitamíny B

Vitamíny B hrajú veľa dôležitých úloh v energetickom metabolizme v tele. Do skupiny vitamínov B patria:

  • B-12
  • biotín
  • kyselina listová
  • B-6
  • kyselina pantoténová alebo B-5
  • niacín alebo B-3
  • riboflavín alebo B-2
  • tiamín alebo B-1

 

Nedostatok jedného z vitamínov B môže ovplyvniť ďalšie vitamíny B, ktoré môžu narušiť metabolizmus človeka.

 

  • B-12 je nevyhnutný pre metabolizmus bielkovín a tukov. Aby správne fungoval, potrebuje B-6 a kyselinu listovú.
  • B-6 tiež pomáha metabolizovať proteíny.
  • Tiamín pomáha telu metabolizovať tuky, bielkoviny a sacharidy.

 

Schopnosť spracovávať tuky, bielkoviny a sacharidy je nevyhnutnosť. Zdravý metabolizmus zabezpečuje, že telo používa tieto živiny pre energiu skôr než ich uchováva do tukových zásob.

Ľudia musia pravidelne konzumovať potraviny, ktoré obsahujú vitamíny B, aby získali živiny, ktoré  vyhovujú každodenným potrebám.

 

Potraviny, ktoré obsahujú vitamíny B:

  • chudé mäso a morské plody
  • celé zrná, vrátane jačmeňa a hnedej ryže
  • mliečne výrobky
  • vajíčka
  • niektoré ovocie, ako banány, jablká, hrozno a melón
  • orechy a semená
  • niektoré druhy zeleniny, vrátane špenátu a zemiakov

 

B-12 sa nachádza len v živočíšnych produktoch, čo znamená, že vegetariáni a vegáni môžu mať ťažkosti pri konzumácii dostatku tohto vitamínu.

 

2. Vitamín D

Dve vedecké štúdie skúmali vitamín D a hmotnosť u starších žien a detí. Oba výskumy zistili, že účastníci výskumu s vyšším obsahom tuku mali nižšiu hladinu vitamínu D než tí, ktorí mali menej tuku.

Výskumníci si v súčasnosti nie sú istí, či nízky obsah vitamínu D prispieva k obezite alebo naopak. Strava, kontrola cukru v krvi a čas strávený vonku na slnku môžu zohrávať úlohu v hmotnosti človeka.

Výskum naznačuje, že vitamín D môže pomôcť kontrolovať hladinu cukru v krvi a zlepšiť inzulínovú rezistenciu u ľudí s cukrovkou.

Na rozdiel od iných základných vitamínov môžu ľudia získavať vitamín D zo slnečného žiarenia. Bezpečné vystavenie sa slnku je najrýchlejším spôsobom na doplnenie vitamínu D.

 

Potraviny, ktoré obsahujú vitamín D:

  • žĺtky
  • ryby ako losos, makrela a sardinky
  • Olej z tresčej pečene
  • Hovädzia pečeň
  • obohatené mliečne výrobky
  • obohateného mlieka na báze rastlín
  • obohatené cereálne raňajky
  • niektoré druhy húb

 

Ak má človek nadváhou, samotné dopĺňanie vitamínov nepomôže redukovať hmotnosť. Strata hmotnosti príde len so zmenou životného štýlu.

Štúdia v roku 2016 zistila, že ženy po menopauze s diabetom 2. typu, ktoré konzumujú jogurt obohatený o vitamín D, majú lepšiu hladinu cukru v krvi a znížený zápal. Majú taktiež menší obvod pása.

Staršia vedecká štúdia zistila, že užívanie vápnika spolu s vitamínom D znižuje riziko prírastku hmotnosti u žien po menopauze.

 

3. Vápnik (Kalcium)

V nadväznosti na vyššie uvedené, výskum ďalej naznačuje, že vápnik môže byť nevyhnutný pre zdravý metabolizmus a kontrolu hladiny cukru v krvi, rovnako tiež pre zdravé kosti.

Niektoré výskumy z roku 2010 naznačujú, že vyšší príjem vápnika v kombinácii s vitamínom D môže pomôcť pri diéte na chudnutie.

Hoci sú k dispozícii doplnky vápnika, najlepšie je, aby ľudia v prvom rade získavali dostatok vápnika z potravinových zdrojov.

 

Potraviny s vysokým obsahom vápnika sú:

  • mlieko
  • jogurt
  • obohatené obilniny
  • obohatený pomarančový džús
  • tmavozelená, listová zelenina
  • semená
  • mandle

 

4. Železo

Telo potrebuje železo pre zdravý rast, vývoj a metabolizmus. Železo je tiež dôležité pre správne fungovanie buniek a tvorbu niektorých hormónov.

Železo je nevyhnutné pre prenos kyslíka do červených krviniek. Červené krvinky prenášajú kyslík do a zo svalov a tkanív v tele.

Ak má osoba nízku hladiny železa, nemusí putovať dostatok kyslíka do svalov. Svaly s nízkym obsahom kyslíka nemôžu spaľovať tuk na palivo tak, ako by mali. Nízka hladina železa taktiež narúša optimálny metabolizmus v tele.

 

Zdroje železa:

  • mäso
  • fazuľa
  • obohatené obilniny
  • hnedá ryža
  • orechy
  • tmavozelená, listová zelenina
  • tofu a sója

 

Hoci je železo životne dôležité, je pri konzumácií vo vysokých dávkach toxické. Preto by ste sa mali poradiť s lekárom alebo špecialistom na výživu, predtým než začnete užívať doplnky stravy.

 

5. Horčík (Magnézium)

Bez horčíka nemôžu prebiehať chemické reakcie, ktoré produkujú energiu v tele. Táto závislosť znamená, že horčík je nevyhnutný pre metabolizmus a výrobu energie.

 

Horčík je dostupný v širokej škále potravín:

  • orechy a semená
  • strukoviny
  • špenát
  • banány
  • losos
  • zemiaky

 

 

Na záver

Každý kto premýšľa o tom, že začne užívať vitamíny alebo minerálne doplnky, aby zlepšil svoj metabolizmus a schudol, mal by sa najskôr poradiť so svojím lekárom.

Užívanie týchto vitamínov a minerálov nemusí nevyhnutne zlepšiť metabolizmus. Napriek tomu môžu pomôcť zabezpečiť adekvátny príjem živín, čo môže pomôcť zabrániť prírastku hmotnosti a udržiavať zdravý metabolizmus.

Niektoré doplnky vo vysokých dávkach môžu mať nepriaznivé účinky, zhoršiť zdravotný stav alebo pôsobiť kontraproduktívne s liekmi, ktoré už užívate.

Najbezpečnejší spôsob ako konzumovať viac vitamínov a minerálov posilňujúcich metabolizmus, je konzumácia zdravých a vyvážených potravín, ktoré sú rozmanité a výživné.


Vitamíny a minerály, ktoré zrýchľujú metabolizmus
4.5 (90%) 2 vote[s]