Zelený čaj – účinky na zdravie

Zelený čaj – účinky na zdravie

Zelený čaj je najzdravší nápoj na planéte. Je nabitý antioxidantmi a živinami, ktoré majú priaznivé a silné účinky na telo. Patria medzi ne: zlepšená funkcia mozgu, znížené riziko vzniku rakoviny, zelený čaj je účinný na chudnutie a má mnohé ďalšie pôsobivé prínosy pre zdravie.

 

Nižšie uvádzame 10 zdravotných výhod zeleného čaju, ktoré sú podporované vedeckými štúdiami.

 

1. Zelený čaj obsahuje bio-aktívne látky, ktoré zlepšujú zdravie

Zelený čaj je viac ako len tekutina na zahriatie v zimných mesiacoch. Čajové listy obsahujú veľké množstvo dôležitých živín. Zelený čaj je bohatý na polyfenoly, ktoré znižujú zápal a bojujú proti rakovine. Obsahuje veľkého množstvo katechínu nazývaného EGCG. Katechíny sú prírodné antioxidanty, ktoré pomáhajú predchádzať poškodeniu buniek a poskytujú ďalšie zdravotné benefity.

Tieto látky znižujú tvorbu voľných radikálov v tele a chránia bunky a molekuly pred poškodením. Je známe, že tieto voľné radikály hrajú úlohu pri starnutí a pri všetkých druhoch ochorení.

EGCG (Epigallocatechin Gallate) je jednou z najvýkonnejších zložiek zeleného čaju. Bol skúmaný na liečbu rôznych ochorení a môže byť jedným z hlavných dôvodov, prečo má zelený čaj také silné liečivé vlastnosti.

Zelený čaj obsahuje taktiež niekoľko minerálov, ktoré sú dôležité pre zdravie.

Vyberajte si kvalitnejšiu značku zeleného čaju, pretože niektoré značky s nižšou kvalitou môžu obsahovať nadmerné množstvo fluoridu. Aj keď si vyberiete značku s nižšou kvalitou, výhody stále ďaleko prevažujú nad akýmkoľvek rizikom.

 

PREHĽAD

 

Zelený čaj je nabitý polyfenolovými antioxidantmi, vrátane katechínu nazývaného EGCG. Tieto antioxidanty majú rôzne pozitívne účinky na zdravie.

 

2. Zelený čaj zlepšuje funkciu mozgu a urobí vás bystrejšími

Zelený čaj vás udrží nie len v bdelosti, ale taktiež podporí funkciu mozgu. Kľúčovou aktívnou zložkou je kofeín, ktorý je všeobecne známym stimulantom. Zelený čaj neobsahuje toľko kofeínu ako káva, ale je to stále dostatočné množstvo na to, aby vyvolal pozitívne účinky ako kofeín v káve.

Kofeín v mozgu zablokuje inhibičný neurotransmiter nazývaný adenozín. Týmto spôsobom skutočne zvyšuje vyplavovanie neurónov a koncentráciu neurotransmiterov, ako dopamín a norepinefrín.

Účinky kofeínu boli intenzívne skúmane a zistilo sa, že vedie k zlepšeniu rôznych aspektov mozgovej funkcie vrátane zlepšenej nálady, ostražitosti, reakčného času a pamäti.

Avšak zelený čaj obsahuje viac látok ako len kofeín. Obsahuje tiež aminokyselinu L-theanín, ktorá je schopná prekonávať mozgovo krvnú bariéru a zlepšovať transport glukózy a aminokyselín v mozgu.

L-theanín zvyšuje aktivitu inhibičného neurotransmitera GABA, ktorý má účinky proti úzkosti. Zvyšuje tiež tvorbu dopamínu a tvorbu alfa vĺn v mozgu.

Vedecké štúdie ukazujú, že kofeín a L-theanín majú synergické účinky. Kombinácia týchto dvoch látok je obzvlášť účinná pri zlepšovaní funkcie mozgu.

Mnohí ľudia hovoria, že majú stabilnejší prísun energie a sú oveľa produktívnejší, keď pijú zelený čaj v porovnaní s kávou.

 

PREHĽAD

 

Zelený čaj obsahuje menej kofeínu než káva, ale dostatočné množstvo na dosiahnutie želaného účinku. Obsahuje tiež aminokyselinu L-theanín, ktorá spolupracuje s kofeínom na zlepšenie funkcie mozgu.

 

3. Zelený čaj je dobrý na chudnutie a zlepšuje fyzickú výkonnosť

Ak sa pozriete na zoznam zložiek akýkoľvek doplnkov a tabletiek na chudnutie, je pravdepodobné, že tam bude zelený čaj. Je to spôsobené tým, že zelený čaj dokáže zlepšiť spaľovanie tukov a zvýšiť metabolickú rýchlosť. Pozitívne účinky zeleného čaju na chudnutie boli dokázané aj v kontrolovaných vedeckých štúdiách.

V jednej vedeckej štúdii u 10 zdravých mužov dokázal zelený čaj zvýšiť výdaj energie o 4%.

Ďalšia štúdia ukázala, že oxidácia tukov sa zvýšila o 17%, čo naznačuje, že zelený čaj zlepšuje selektívne spaľovanie tuku.

Samotný kofeín v zelenom čaji zlepšuje fyzickú výkonnosť tým, že mobilizuje mastné kyseliny z tukových tkanív a sprístupňuje ich ako energiu.

V dvoch nezávislých vedeckých štúdiách sa ukázalo, že kofeín zvyšuje fyzickú výkonnosť v priemere o 11-12%.

 

PREHĽAD

 

Je dokázané, že zelený čaj zvyšuje rýchlosť metabolizmu a je dobrý na chudnutie.

 

 

4. Antioxidanty v zelenom čaji znižujú riziko niektorých typov rakoviny

Rakovina je spôsobená nekontrolovaným rastom buniek. Je to jedna z najčastejších svetových príčin úmrtí.

Dnes je známe, že oxidačné poškodenie prispieva k vzniku rakoviny a že antioxidanty majú ochranný účinok.

Zelený čaj je vynikajúcim zdrojom silných antioxidantov a môže znížiť riziko vzniku rakoviny:

 

  • Rakovina prsníka: meta-analýza observačných štúdií zistila, že ženy, ktoré pili väčšinou zelený čaj, mali o 20-30% nižšie riziko vzniku rakoviny prsníka, čo je najbežnejšia rakovina u žien.
  • Rakovina prostaty: Jedna štúdia zistila, že muži užívajúci zelený čaj mali o 48% nižšie riziko vzniku rakoviny prostaty, čo je najbežnejšia rakovina u mužov.

 

Mnohé vedecké štúdie dokázali, že u ľudí, ktorí popíjajú zelený čaj, je menšia pravdepodobnosť výskytu niekoľkých druhov rakoviny. Na potvrdenie týchto účinkov je však potrebný viac kvalitný výskum.

Niektoré vedecké štúdie naznačujú, že pridávanie mlieka do čaju nie je dobrý nápad, pretože znižuje antioxidačné vlastnosti.

 

PREHĽAD

 

Zelený čaj obsahuje silné antioxidanty, ktoré môžu chrániť pred rakovinou. Viaceré štúdie ukazujú, že popíjanie zeleného čaju znižuje riziko vzniku rôznych typov rakoviny.

 

5. Zelený čaj chráni mozog pred starnutím a znižuje riziko vzniku Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby

Nielenže zelený čaj zlepšuje funkciu mozgu v krátkodobom horizonte, ale chrániť váš mozog aj v starobe. Alzheimerova choroba je najčastejšou neurodegeneratívnou chorobou u ľudí a hlavnou príčinou demencie. Parkinsonova choroba je druhou najbežnejšou neurodegeneratívnou chorobou a spôsobuje zánik neurónov v mozgu produkujúcich dopamín.

Viaceré vedecké štúdie ukazujú, že katechínové zlúčeniny v zelenom čaji majú rôzne ochranné účinky na neuróny, čo potenciálne znižuje riziko Alzheimerovej a Parkinsonovej choroby.

 

PREHĽAD

 

Bioaktívne látky v zelenom čaji majú rôzne ochranné účinky pre mozog. Znižujú riziko Alzheimerovej choroby a Parkinsonovej choroby, dvoch najčastejších neurodegeneratívnych porúch.

 

 

6. Zelený čaj znižuje riziko infekcie a zabíja baktérie, ktoré zhoršujú zdravie zubov.

Katechíny v zelenom čaji majú aj iné biologické účinky. Niektoré štúdie dokazujú, že zabíja baktérie, zabraňuje množeniu vírusom chrípky a znižuje riziko infekcií.

Katechíny v čaji spomaľujú rast baktérie „Streptococcus mutans“. Konzumácia zeleného čaju je spojená so zlepšeným zdravím zubov a nižším rizikom vzniku kazu.

Streptococcus mutans je škodlivá baktérie v ústach. Spôsobuje tvorbu plakov a je hlavným vinníkom pokazených zubov.

Viaceré štúdie tiež dokazujú, že zelený čaj zmierňuje zápach z úst.

 

PREHĽAD

 

Katechíny v zelenom čaji spomaľujú rast baktérií a niektorých vírusov. Znižujú riziko vzniku infekcií a prispievajú k lepšiemu zdraviu zubov, znižujú riziko vzniku kazu a zmierňujú zápach z úst.

 

7. Zelený čaj znižuje riziko vzniku cukrovky typu 2

Diabetes typu 2 je ochorenie, ktoré v posledných desaťročiach dosiahlo epidemické rozmery a teraz postihuje okolo 400 miliónov ľudí na celom svete. Toto ochorenie zahŕňa zvýšenú hladinu cukru v krvi v súvislosti s inzulínovou rezistenciou alebo neschopnosťou produkovať inzulín.

Štúdie ukazujú, že zelený čaj zlepšuje citlivosť na inzulín a znižuje hladinu cukru v krvi.

Jedna vedecká štúdia zistila, že tí, ktorí pili viac zeleného čaju, mali o 42% nižšie riziko vzniku cukrovky typu 2.

7 vedeckých štúdií na 286 701 osobách zistilo, že pitie zeleného čaju znižuje riziko vzniku cukrovky o 18%.

 

PREHĽAD

 

Niektoré kontrolované pokusy ukazujú, že zelený čaj znižuje hladinu cukru v krvi. Môže tiež znížiť riziko vzniku cukrovky 2. typu.

 

8. Zelený čaj znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení

Kardiovaskulárne choroby, vrátane srdcových ochorení a mŕtvice, sú jednou z najčastejších príčin úmrtia na svete.

Štúdie dokazujú, že zelený čaj zlepšuje niektoré z hlavných rizikových faktorov týchto ochorení: hladina cholesterolu, LDL cholesterolu a hladina triglyceridov.

Zelený čaj tiež dramaticky zvyšuje antioxidačnú schopnosť krvi, ktorá chráni LDL častice pred oxidáciou, ktorá je jednou z príčin srdcového ochorenia.

Vzhľadom na priaznivé účinky na rizikové faktory nie je prekvapujúce, že pitie zeleného čaju znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení až o 31%.

 

PREHĽAD

 

Ukázalo sa, že zelený čaj znižuje celkový a LDL cholesterol a taktiež chráni častice LDL pred oxidáciou. Je dokázané, že pitie zeleného čaju znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.

 

9. Zelený čaj je dobrý na chudnutie a znižuje riziko obezity

Vzhľadom k tomu, že zelený čaj zvyšuje rýchlosť metabolizmu v krátkodobom horizonte, má zmysel predpokladať, že pomáha pri chudnutí.

Niekoľko vedeckých štúdií dokazuje, že zelený čaj vedie k zníženiu telesného tuku, najmä v brušnej oblasti.

Jedna z týchto štúdií, ktorá trvala 12-týždňov, skúmala 240 mužov a žien. Zistilo sa, že konzumácia zeleného čaju výrazné znižuje percentuálny podiel telesného tuku, telesnej hmotnosti, obvodu pása a brušného tuku.

 

PREHĽAD

 

Niektoré štúdie dokazujú, že zelený čaj spôsobuje chudnutie. Môže byť obzvlášť účinný pri znižovaní nebezpečného brušného tuku.

 

10. Zelený čaj vám predĺži život

Vzhľadom na to, že popíjanie zeleného čaju znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a rakoviny, má zmysel sa domnievať, že vám môže pomôcť žiť dlhšie.

Vo vedeckej štúdii s 40 530 japonskými dospelými osobami, ktorí pili čerstvý zelený čaj (5 alebo viac pohárov denne), bolo zistené, že ich priemerná dĺžka života sa zvýšila o 11 rokov.

Konzumácia zeleného čaju zaznamenala:

 

  • Všeobecné zníženie úmrtia: o 23% nižšie u žien, o 12% nižšie u mužov.
  • Zníženie úmrtia spôsobené srdcovo-cievnymi chorobami: o 31% nižšie u žien, o 22% nižšie u mužov.
  • Zníženie úmrtia zapríčinenou mŕtvicou: o 42% nižšia u žien, o 35% nižšia u mužov.

 

PREHĽAD

 

Vedecké štúdie dokazujú, že konzumenti zeleného čaju budú pravdepodobne žiť dlhšie.

 

 

11. Čo dodať?

Aby ste sa cítili lepšie, schudli a znížili riziko vzniku chronických ochorení, vrelo odporúčame zaradiť zelený čaj do vašej životosprávy.

 


Zelený čaj – účinky na zdravie
4.5 (90%) 2 votes